Rendkívül költséges, műszaki problémákkal nehezített és bizonytalan a befejezése - eddig nagyjából ennyit lehet tudni a négyes metró építéséről. Ugyanakkor a népszerűsítő brosúrák mindig megjegyzik, hogy körülbelül ötezer embernek ad munkalehetőséget az építkezés.
Hallgatnak viszont az illetékesek arról, hogy hány ember munkahelyét veszélyezteti a metróépítés. Az Etele tértől, Dél-Budától a Keleti pályaudvarig felforgatta Budapest életét a kivitelezés. A tervezett metróállomások környékén máris boltok csuknak be, vagy éppen kénytelenek hatalmas forgalomcsökkenést tudomásul venni, mert elzárják őket a külvilágtól, paravánfalat vonnak köréjük vagy eltorlaszolják az odavezető utakat.
Öt megállóban a legnehezebb a helyzet
Mindez megállónként több tucat vagy akár száz-kétszáz ember sorsát is megpecsételheti. (Csak a Keletinél hatvan üzlet fennmaradásáról van szó, ennyi bolt található a Baross tér két oldalán.) A Keletin kívül a Vámház körúton, a Fővám és a Kálvin tér környékén, a Móricz Zsigmond körtéren és a Rákóczi téren - vagyis a tíz állomás közül minden másodikon - okoz üzleti szempontból gondot a metróberuházás.
Negyed tizenkettőkor ezer forint volt a kasszájában annak a nagyvásárcsarnokbeli boltosnak, akivel az [origo] munkatársa beszélgetett kedd délelőtt. "Ötven fölött vagyok, nem tudok hova menni, mást csinálni" - mondja a bérlő, aki azon gondolkozik, hogy bezárja a szüleitől rászállt boltot. Szerinte nincs értelme ugyanis a lezárt Szabadság híd, a feltúrt Vámház körút és a Fővám téri metróállomás építése miatt körbebarikádozott Nagycsarnokban tovább dolgozni. "A végrehajtó miatt izgulok, remélem, a következő évet még kibírom. Idén, az év végére a Szabadság híd talán részben már járható lesz, és megint át tudnak jönni a budaiak, legalább villamossal" - mondta a kereskedő.
A Rákóczi téren rosszul jártak
A Nagycsarnok bérlői még viszonylag jó helyzetben vannak, mert láthatóan kevés a csukva tartó bolt a másfél évtizede felújított épületben. Sokkal rosszabbul jártak a Rákóczi téri csarnok bérlői, ahol a metróépítők ugyan csak az előttük lévő teret foglalták el, de ez rögtön a parkolók eltüntetésével járt együtt.
"Vidékről jártak fel hozzám vásárolni, de most nincs hely, hogy megálljanak" - panaszkodott az egyik boltos, így csak az elszegényedett környékről jönnek a csarnokba. A zöldségesek egyike szintén a kevés parkolóra panaszkodott, na meg arra, hogy a forgalom drasztikus visszaesése, 25-50 százalékos csökkenése ellenére a Fővárosi Önkormányzat Csarnok- és Piacigazgatósága (közismert nevén: Csapi) nem csökkentette a bérleti díjakat. "Nézzen körül, a többiek már rég visszaadták a boltot" - fordul körbe egy harmadik bérlő, az üres hentespultokra és a többi lezárt standra mutatva.
És hogy miért jártak elvileg jobban a nagycsarnokosok? Ott legalább a Csapi észlelte, hogy lehetetlen volna kigazdálkodni a jelenlegi körülmények között a bérleti díjakat, ezért átmenetileg csökkentette a fizetendő összeget. (Ennek ellenére nagy a fluktuáció a csarnokban, ha üresen nem is állnak az üzletek, de azért gyakran cserélődik a gazdájuk, és kevés a régi kofa az épületben.)
A Csapi ugyanakkor nem csökkentette a bérleti díjakat az árusok szerint a Rákóczi téren, ahol a parkolóhelyeket is megszüntették. Ennek következtében a csarnokbéli boltoknak legalább a harmada tátongott üresen hétfőn, amikor az [origo] munkatársa ott járt. Persze nehéz megítélni, hogy ki volt nyári szabadságon, és ki zárt be végleg a Rákóczi téren.
Nagyot esett a forgalom a Nagycsarnokban
A Csapi eljárása azért is érdekes, mert a Nagyvásárcsarnokban az [origo] körkérdése szerint jóval több mint 50 százalékos volt a forgalom visszaesése, de itt ezt ellensúlyozta némileg a bérleti díj enyhítése. A Rákóczi téren viszont 25-50 százalékos volt a visszaesés a keresletben, mégis nagyobb "pusztítást" végzett a metró, mert itt a csarnokigazgatóság nem engedett a díjból információink szerint. (A Főpolgármesteri Hivatalt próbáltuk megszólaltani az ügyben, de az illetékesek nem akarták kommentálni a Csapi eljárását.)
Megint más a helyzet a Kálvin téren, ahol a református egyház tulajdonában lévő háztömb boltjai, a templom melletti üzletsor - amely bekanyarodik a Ráday utcába is - került nehéz helyzetbe. Ezt az üzletsort szinte hermetikusan elzárta a Metro4 építése a külvilágtól. Az átmenő forgalom lehetetlenné vált a Ráday utcából a Nagyvásárcsarnok felé. Ez nemcsak a körút és a csarnok forgalmát teszi tönkre, hanem a közvetlenül a Kálvin térre nyíló éttermek, kávéházak nappali látogatottságát is helyenként a nullával teszi egyenlővé.
Van, aki bírja - és van, aki nem
A Pata Negra vendéglő tulajdonosai nem panaszkodtak annyira, mert nekik régebben kialakult vendégkörük van, és így bíznak abban, hogy átvészelhetik a metróépítést. Ám a közvetlenül szomszédos Calvin Café & Restaurant bejáratán egy felirat díszeleg, miszerint a metróépítés miatt átmenetileg zárva tart a helyiség. Mint megtudtuk, nincsenek már alkalmazottai sem a kávéháznak.
Más boltok is, a Ráday utcára néző üzletek is panaszkodnak, itt az 50 százalékot közelíti a forgalomvisszaesés, és ezen az utcaszakaszon is bezárt egy kisebb üzlet. A Ráday utcába a boltosok szerint teljesen indokolatlanul lóg be a négyes metró építkezése, minthogy az ott lévő információs bódé takarja el üzleteiket.
Infopont
A Metro4 Infopontjában egyébként néha unatkozik egy építészhallgató, de emiatt tényleg kár a paravánért az üzlettulajdonosok szerint, akik fontolgatják, hogy jogi útra terelik a vitát, és kártérítési igényt nyújtanak be. A vállalkozók azt sem értik, hogy a kivitelezők miért nem képesek egy pallót lefektetni a Kálvin téri templom elé, és akkor gyalogos átjárás lenne a Vámház körútra. Jelenleg ugyanis zsákutcaszerűen eltorlaszolják őket a paravánok. Egy fahíd elkészítését egyébként már idén januárra ígérték a Kálvin téri kivitelezők, aztán később márciusra jósolták az elkészítést, végül azonban semmi sem történt.
Nincsenek könnyű helyzetben a közeli Vámház körúti üzletek sem. Az ottani 200 ezer forintos bérleti díjat nem bírta fizetni egy vállalkozó, hiszen a körutat két végén a metróépítés zárta le, a közepén közmű- és vágányépítők porolnak, és a Szabadság híd lezárása megbénította az átmenő közlekedést. Ezek után a bérlő fogta magát, belevágott a németországi szabadtéri piacozásba, és egy hónap alatt megkereste azt a pénzt, amit itthon egy év alatt sem sikerült kitermelnie.
A legkiszámíthatatlanabb a Keleti
Ha nem is a legnehezebb, de a legkiszámíthatatlanabb helyzetben a Keleti pályaudvarnál lévő üzletek vannak. Itt a metróépítés miatt több száz méteren át kígyóznak a mindent (főleg a kirakatokat) eltakaró paravánok, amelyek mögött csak vegetálnak a kisebb boltok. Ez azonban még nem lenne különleges a metróépítés környékén, annál inkább az, hogy a paravánokat állandóan áthelyezik, így a vevők csak véletlenszerűen bukkanhatnak rá egy-egy elbarikádozott kereskedelmi egységre.
Az egyik boltvezető arra panaszkodott az [origo]-nak, hogy volt olyan napjuk, amikor többször módosították a labrintusszerű paravánerdőben a gyalogosfolyosókat. Ráadásul a VII. kerületi önkormányzat állítólagos terve, miszerint az amúgy is - saját bevallásuk szerint - 30-50 százalékkal kisebb forgalmat bonyolító boltok bérleti díját emelni készülnének, valódi rémületet váltott ki a Baross tér erzsébetvárosi oldalán. Itt az [origo] talált olyan boltot, amely húsz év után zárt be, és adta át a bérleti jogot másnak - igaz, ez egy magántulajdonú bérlemény volt.
Repülj Turul, repülj!
Nem kevésbé rossz a helyzet Budán, a Móricz Zsigmond téren. Itt az egyik nagy nemzetközi étteremlánc "elparavánozott" boltja 40 százalékkal kisebb fogalmat bonyolít a metróépítés kezdete óta, jóllehet annyira nem is barikádozták el ezt az épületet, mint amennyire a pesti oldalon szokták. Egy szintén errefelé működő bőrdíszműves pedig más megoldást keresett: ő egyszerűen június 1-től szeptember 1-ig ment szabadságra, így a nyári "metrózásból" már nem vette ki a részét.
Egy másik bolt, egy Fuji-üzlet valószínűleg annyira rosszul mehetett, hogy lehúzta a rolót, és helyette Turul-bolt nyílt, amit egyelőre tényleg csak a bennfentesek, a paravánok mögé belátók vehetnek észre. Mindez azért érdekes, mert korábban éppen Demszky Gábor vitatkozott a XII. kerületi önkormányzattal a törvényellenesen felállított turulszobor miatt. Most viszont az újonnan készülő négyes metró Móricz Zsigmond körtéri megállójából közvetlenül a nemzeti jelképekkel kereskedő üzletbe juthatnak az utasok, ha egyszer majd tényleg elindulnak a metró szerelvényei.