Kis lábon jár a hazai cipőipar

Vágólapra másolva!
Néhány éven belül eltűnhetnek a hazai cipőgyártás utolsó képviselői is. A nem versenyképes magyarországi cipőgyártás és az olcsó, dömpingáron érkező import, valamint a forint árfolyamának erősödése a szegmens utolsó jelentős szereplőit állítja kihívás elé.
Vágólapra másolva!

Legutóbb hétfőn indított felszámolási eljárást önmaga ellen a bonyhádi Mebona Kft., amely eddig Németországba, a Sioux, a Finn Comfort és a Lloyd Shoes GmBH részére szállított lábbeliket. A vállalatok azonban a piaci helyzetre hivatkozva visszamondták a megrendeléseket, ami a társaság éves forgalmának 90 százalékos zuhanását jelentette.

Lencz György, a Mebona Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a felszámolással párhuzamosan a társaság elbocsátja mind a 160 dolgozóját.

A hazai bérek nem versenyképesek a távol-keleti, de még a szlovákiai munkaerővel sem - emelte ki a Világgazdaságnak az egyik állami tulajdonú társaság ügyvezető igazgatója. Egy távol-keleti munkás a magyarországi bér töredékéért végzi el ugyanazt a munkát. Korábban a speciális termékek - gyógylábbelik, munkacipők - előállításában láttak lehetőséget a gyártók, de ma már ezek is a Távol-Keletről érkeznek.

A hazai gyártók többsége leányként és exportra dolgozik

A hazai cipőgyártók többsége külföldi vállalatok számára bérgyártásban dolgozik, így termékeiket kivétel nélkül exportálják. Az elmúlt hónapokban tapasztalt forinterősödés azonban jelentősen rontott az amúgy is nehéz helyzetben lévő ágazat jövedelmezőségén: a vállalatok tavaly 250 euróhoz viszonyított forintárfolyammal számoltak, ez a nyár elejére 230 forintra süllyedt. Némi fellélegzést jelenthetne a gyártóknak, hogy a forint az utóbbi időben tartósan 240-es euróárfolyam fölött mozog, ám meglehet, hogy a forint gyengülése túl későn jött az iparág megmeneküléséhez.

A Szamos Cipőipari és Kereskedelmi Kft. Magyarország egyik vezető cipőkészítő vállalkozása. Évente hozzávetőleg egymillió pár lábbelit állítanak elő. A termelés 95 százalékát az egyik legnagyobb német gyártó, az egy év alatt hatmillió pár lábbelit piacra dobó Josef Seibel számára készítik - tájékoztatta a Világgazdaságot Juhász János, a társaság ügyvezető igazgatója. Az árbevétel marginális része saját márkás termékek eladásából folyik be, ám ahhoz, hogy csökkenthessék a német vállalattól való függést, jelentős beruházásra, fejlesztésre lenne szükség.

Az ügyvezető hangsúlyozta, hogy többször tettek közzé csábító vállalkozásfejlesztési pályázatokat, az ezekhez szükséges feltételeknek azonban a minimális jövedelmezőségű cipőipari ágazatban szinte lehetetlen eleget tenni: egyrészt magához a pályázathoz jelentős önrészre lenne szükség, másrészt olyan gazdasági növekedést kellene produkálni, amelyeket jobb gazdasági körülmények között is nehezen teljesítene a vállalat.

Tovább romló kilátások

A cipők bérgyártása Európa-szerte "haldoklik", az új uniós tagállamok közül egyedül Romániában tapasztalható enyhe növekedés. A helyzetet nehezíti a visszaeső kiskereskedelmi forgalom: Németországban - ahol a legtöbb hazai bérgyártásban készült cipőt értékesítik - az év első felében reálértéken 20 százalékkal csökkent a bőr- és cipőipari termékek forgalma, de a prémium szegmensben ennél jelentősebb visszaesést tapasztaltak - írja a Világgazdaság.

Ráadásul a német gazdaságot mostanában nem a fogyasztói szektor húzta, sokkal inkább a beruházások. Európa a recesszió szakadékának peremén táncol, minden jelentős intézet visszavett a növekedési előrejelzésekből. A csökkenő kiskereskedelmi forgalom és a romló GDP kilátások pedig nem kedveznek az olyan fogyasztási cikkek értékesítésének, mint amilyen a cipő.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!