Vágólapra másolva!
Az olasz Fiat szerdán megszerezte a harmadik legnagyobb amerikai autógyár, a Chrysler 20 százalékát. A felek váratlan gyorsasággal, alig néhány órával azt követően jutottak megállapodásra, hogy az amerikai legfelsőbb bíróság engedélyezte a csődvédelem alatt álló Chrysler eladását.
Vágólapra másolva!

A válság híreit itt olvashatja!

A tervek szerint az amerikai cég romjain új társaság alakul, amelynek többségi tulajdonosa egyelőre az autóipari dolgozók szakszervezetének (UAW) egészségpénztára lesz - a céggel szemben fennálló több milliárd dolláros követelései fejében -, és tulajdonostárs lesz a megroggyant autógyárat ugyancsak milliárdos tőkeinjekcióval életben tartó amerikai és kanadai állam is. A FIAT akkor veheti át az új cég irányítását, amikor a Chrysler hitelezőinek törlesztették a tartozást.

A legnagyobb olasz járműipari cég és a Chrysler egyesüléséből a világ hatodik legnagyobb autógyára jöhet létre. A két társaság 2008-ban összesen 4,5 millió gépkocsit értékesített. A Chrysler termékeinek több mint 90 százaléka az észak-amerikai piacon kelt el, amelyen a FIAT részesedése jelenleg szinte kimutathatatlan. Sergio Marchionne, a FIAT vezetője szerint legkevesebb évi hatmillió kocsi értékesítésével lehet biztosítani az összeolvadással létrejövő társaság gazdaságos működését.

A legfelsőbb bíróság hétfőn ideiglenesen leállíttatta az értékesítést, hogy válaszolni tudjon arra a beadványra, amelyet indianai nyugdíj-, és építési alapok, fogyasztóvédelmi szervezetek és magánszemélyek nyújtottak be, mert fellebbezni akartak az ügylet ellen. A fellebbezni szándékozók szerint az ügylet igazságtalanul előnyben részesíti a cég fedezet nélküli részvényeseit szemben a fedezetet felmutatókkal, például velük.

Az alapoknak ezenkívül alkotmányossági aggályaik is vannak: szerintük az amerikai államkincstár kongresszusi felhatalmazás nélkül használt fel a Chrysler csődvédelmének finanszírozására a tavaly jóváhagyott bankmentő csomagból, az úgynevezett TARP-alapból.

A legfelsőbb bíróság azzal indokolta végleges döntését, hogy a beadvány benyújtói nem tudták kellően megindokolni kérésüket.

A Chrysler csődügyében eljáró bíró a múlt vasárnap hozta meg azt a döntését, hogy a cég amerikai aktíváinak jelentősebb része az olasz Fiat járműipari konszern vezette befektetői csoporté lehet, 2 milliárd dollárért.

A Chrysler helyett létrejövő új autógyártó részvénytöbbsége nagyrészt nem a Fiaté lesz, hanem a járműipari dolgozók szakszervezetéé, egészségpénztáráé, 12 százalék lesz a kanadai kormányé, és ezen belül egy kis rész az amerikai kormányzaté, míg magának a Fiatnak a részesedése 20 százalékot ér csak el.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!