Az európai gazdasági felívelést fenyegeti az izlandi hamufelhő - íjra a Wall Street Journal (WSJ). Az amerikai gazdasági lap által megszólaltatott szakértők szerint amennyiben a repülőterek lezárását a következő napokban feloldják, úgy a pénzügyi hatások korlátozottak maradhatnak. A repülési tilalom a légiközlekedési, a turisztikai és feldolgozóipari ágazatokra is hatással lehet, főleg ha a tilalom esetleg hosszabb időn át is fennmarad.
Az elemzők szerint elképzelhető, hogy a repülési tilalom miatt esik majd az olaj ára, ami jót tehet az inflációnak, miközben ezzel épp ellentétes hatással fenyegetne, ha a szállítási költségek megugrása miatt inflációs nyomás alakulna ki. A fenti folyamatok megzavarhatják a jegybankokat és a tőkepiacokat is.
Az Axa elemzője szerint az izlandi hamu különösen azért problematikus, mert Európa a világ legnagyobb exportőre, az európai cikkek legnagyobb fogyasztója pedig Kína, miközben a gazdasági válságból való kilábalás egyértelműen a külkereskedelem felfutásából táplálkozott - legalábbis eddig. Márpedig az európai növekedés egyelőre elég ingatag, az Ernst & Young legfrissebb elemzése szerint az eurózóna a tavalyi 4 százalékos visszaesés után idén is csak 1 százalékkal lesz képes növekedni.
A légiközlekedésen és az idegenforgalmon kívül a leginkább azok a szektorok szenvedhetnek, amelyek erősen kötődnek a gyors légiszállításhoz. A WSJ által megkérdezett logisztikai szakértő szerint mindenek előtt irásos, jogi dokumentumok szállítására, romlandó árukra, például tengeri élelmiszerekre vagy friss virágokra lehet gondolni.
A világ egyik vezető logisztikai cége, a UPS vasárnap azt jelentette be, hogy európai célállomásaira a törökorszégi Isztanbulon keresztül, közúton juttatja el a szállítmányokat - a szállítás pluszideje három nap.