Hogyan működik a hipermarketpiac? Egy nagy országos egységnek tekintendő, vagy régiónként versenyeznek egymással a hiperek, leginkább a Tesco, az Auchan és a Cora? Esetleg a verseny részesei a kisebb boltok is, mint amilyen a Lidl, a Penny vagy a Profi? Az [origo]-nak nyilatkozó versenyjogászok szerint elsősorban attól függ a december végén bejelentett Auchan-Cora ügylet sikere, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) mit válaszol ezekre a kérdésekre.
Az országban tizenhárom éve megjelent, jelenleg tizenkét hipermarketet működtető Auchan Magyarország Kft. december végén jelentette be, hogy a francia tulajdonos megegyezett a Magyar Hipermarket Kft.-vel a hét magyarországi Cora, valamint az azokhoz tartozó földterületek és butiksorok eladásáról.
Dimenziók, régiók
A GVH - a versenytörvény alapján - azt nézi az engedélyeztetés során, hogy a felvásárlás eredményeként várható-e a verseny jelentős csökkenése. A Cora-ügylet esetében ez azt jelenti, hogy a hivatal két szempont szerint, a termékek piacán és földrajzi alapon vizsgálódik. Előbbi esetben leegyszerűsítve arról van szó: ha a piacon mondjuk csak két tejforgalmazó lenne, és azok egyesülnének, arra nem adná áldását a hatóság, mert monopólium jöhetne létre, és az árakat nem a verseny szabná meg, hanem az egyesülő cég. A Cora esetében rengeteg termékről lesz szó, mivel a cégek számtalan cikket forgalmaznak. A GVH összeállít majd egy termékkört, élelmiszerekből, illetve nem élelmiszerekből, és megvizsgálja, ezek esetében hogyan változhat a verseny.
"A másik oldalról, a földrajzi piac szempontjából első körben egyszerűnek tűnik a GVH dolga: ha versenypolitikailag a könnyebb oldalról fogja meg a kérdést a hatóság, akkor országos szinten nézi a két áruházláncot. Ebben az esetben jó esély van arra, hogy nem gördít akadályt a tranzakció elé, mert az ügylet országos szinten nem okoz komolyabb problémát a versenyben, mivel egyik szereplő sem piacvezető, és az egyesüléssel sem lesz az, a szektorban pedig amúgy is elég erősnek mondható a verseny" - mondta kérdésünkre egy versenyjogász, aki érintettsége miatt neve elhallgatását kérte.
Feltételekhez köthetik
Szerinte ha a GVH a bonyolultabb utat választja, akkor leszűkítheti a kört különböző régiókra, és vizsgálhatja, hogy az adott területeken az ügylet milyen hatásokkal jár, eredményezheti-e a verseny csökkentését, azaz például az erőfölényes helyzetet. Jó példa lehet erre Miskolc vagy éppen Budaörs/Törökbálint, ahol szinte egymás mellett vannak a Cora és az Auchan boltjai. Ha ez lesz a menetrend, akkor bonyolult vizsgálatot kell elvégezni, hogy például Budaörs és Törökbálint környékén lesz-e versenykorlátozó hatása a lépésnek. Az ehhez szükséges adatokat bekérik a piaci szereplőktől, szükség esetén piackutatás is szóba jöhet, majd ezek eredménye alapján hozhat döntést a GVH.
Ezzel összhangban nyilatkozott egy neve elhallgatását kérő másik versenyjogász. Szerinte az Auchan és a Cora közötti ügyletnél fontos kérdés, hogy a vizsgálatban szerepelnek-e majd a diszkontláncok (mint az Aldi vagy a Lidl) és a nagy kiskereskedelmi hálózatokhoz tartozó egységek (Spar, Match, CBA), vagy csak a hipermarketpiacot fogják vizsgálni.
Ha valamennyi bolttípusra kiterjed a vizsgálat, nyilvánvalóan jóval kevesebb aggály merülhet fel a tranzakcióval kapcsolatban, mert a versenyt visszafogottan korlátozza az ügylet. "A kiskereskedelmi piacon elég nagy a verseny, ami a tranzakció korlátozása ellen szól, országos szinten pedig biztosan nem lesz gond, várhatóan csak adott lokációkban merülhetnek fel problémák" - tette hozzá.
A plázastop bekavarhat
Az Auchan arra számít, ha a GVH jóváhagyja az üzletet, akkor az első negyedév végéig lezárul a felvásárlás. A végleges, nyilvánosságra hozott határozatig azonban a GVH egyeztet a piaci szereplőkkel és az ügyben érintett cégekkel, ha pedig olyan problémát talál, amely gátolhatja a tranzakciót, arról értesíti a feleket.
"Elképzelhető, hogy mondjuk azt mondja a cégnek, hogy a törökbálinti áruház nélkül lehet csak engedélyezni a tranzakciót. Az erről szóló tájékoztatás alapján az Auchan kötelezettségvállalást tehet, hogy például eladja vagy másként hasznosítja az a létesítményt. Az azonban nehezen elképzelhető, hogy a GVH az egyik vagy másik egység bezárásra kötelezné a céget" - jelentette ki a versenyjogász.
Nem kizárt, hogy az Auchannak nem annyira a Cora üzleteire, hanem az ingatlanokra fájt a foga. Az Auchan nem kizárólag kiskereskedelemből, hanem a kezében lévő ingatlanok kiadásából él. Az ingatlanportfólió a Cora-üzletekkel és a kapcsolódó ingatlanokkal jelentősen bővülhet, a csomag értékét ráadásul még jobban felértékeli a plázastopról szóló törvény. Ez ugyanis megakadályozza, hogy adott területre új szereplő lépjen be, azaz, aki terjeszkedni akar, az a legkönnyebben felvásárlás útján teheti ezt meg. (Megkerestük az Auchant, hogy mondjanak részleteket a tranzakcióról, de a cég jelezte, egyelőre nem kívánnak többet mondanni annál, mint amit a december végén kiadott közleményben leírtak.)
Wal-Mart, Cora, Coop
A december végén bejelentett ügylet nem okozott meglepetést, a Cora-hipermarketek eladásáról már évek óta felröppentek pletykák. Hat évvel ezelőtt, 2005-ben több hír megjelent arról, hogy a világ legnagyobb kereskedelmi lánca, az amerikai Wal-Mart lépne be a magyar piacra a Cora felvásárlásával, de később mégsem cseréltek gazdát az érintett üzletek. A Cora az utóbbi hónapokban újból a fókuszba került, a magyar kézben lévő CBA novemberben közölte, komolyan elgondolkodna a Cora-, Match- és Profi-üzletek megvásárlásán, ha kiderül, hogy a tulajdonos Louis Delhaize-csoport valóban megszabadulna magyarországi érdekeltségeitől. Később a CBA a szintén magyar hátterű Cooppal közös céget alapított, piaci pletykák szerint annak érdekében, hogy felvásárolják a külföldi üzletláncot.
Egyre halványabb teljesítmény A Cora üzleteket működtető Magyar Hipermarket Kft. árbevétele az Opten céginformációs szolgáltató adatai szerint 2007-ben 94,8 milliárd forint volt, egy évvel később az összeg 79,6, 2010-ben 69 milliárd forintra apadt. Miközben a Magyar Hipermarket Kft. egyre gyengébb számokat produkált, a hipermarketeket működtető konkurensek közül a Tesco tartotta a szintet, a cég - márciustól február végéig tartó három üzleti évben - sorrendben 576, 573, illetve 583 milliárd forintos nettó árbevételt ért el, az Auchan nettó bevétele 221, 226, majd 227 milliárd forintra rúgott. A Spar 2008-ban 326, 2009-ben 360, 2010-ben 336 milliárdos forgalmat bonyolított. Ebből is látszik, hogy a legnagyobb áruházláncok nem szenvedtek el jelentős bevételcsökkenést százalékos arányban, miközben a Cora bevétele fokozatosan csökkent. Eközben a Corákat működtető Magyar Hipermarket Kft. üzemi eredménye 2008-ban még 1,46 milliárd forint volt, egy évre rá viszont 2,3 milliárd, 2010-ben pedig már 3,4 milliárd forint volt a veszteség. |