A Malév leállásának napján, február 3-án közölte budapesti sajtótájékoztatóján Michael Clawley, a Ryanair fapados légitársaság vezérigazgató-helyettese, hogy a cég Budapestre telepít négy új Boeing 737-800 gépet, két héten belül megnyitja itteni bázisát, és 31 útvonalon fogja szállítani az utasokat a Liszt Ferenc repülőtérről.
Ebből öt járat (Bristol, Dublin, Birmingham, London-Stansted, Bologna) elindítását már tíz nappal korábban ismertette a Magyarországon korábban évekig üzemelő, majd 2010-ben kivonuló Ryanair. A visszatérést a Budapest Airporttal közösen kommunikálta, az új útvonalakat azonban egyoldalúan jelentette be.
Az új járatokra már jegyet is lehet venni. Ha belekezdünk egy, a 26 új járat egyikére szóló foglalásba, a fizetési felület eléréséig sehol sem jelzi a cég, hogy a társaságnak valójában még nincsenek meg a szükséges engedélyei. A Ryanair részben magyar nyelvű honlapjának nyitóoldalán ugyanakkor elhelyezett egy mondatot, mely szerint "minden útvonal a Budapest Airport és a Ryanair megállapodásának függvénye". Egy olvasónk szerint, aki vasárnap jegyet vásárolt, a visszaigazoló e-mailben nincs semmilyen figyelmeztetés a kockázatról.
"A Ryanairnek ezekre a járatokra nincs még megállapodása a reptérrel, sem a földi kiszolgálással, sem a légiforgalmi irányítással. Az igényt ugyan már jelezte a cég, de még a hivatalos tárgyalások sem kezdődtek el. A Budapest Airport örül minden új, itt megjelenő légicégnek, de fogyasztóvédelmi szempontból aggasztónak tartja, hogy az utasok olyan járatokra foglalhatnak jegyet, amelyek elindulása még nem vehető biztosra" - mondta érdeklődésünkre Hardy Mihály, a BA Zrt. kommunikációs igazgatója.
Erre a veszélyre figyelmeztette az utasokat a Budapest Airport egyik pénteki közleménye is. "A Budapest Airport azt tanácsolja az utasoknak, hogy repülőjegyek foglalása esetén elővigyázatossággal járjanak el, és a légitársaságoknak csak a megfelelő engedélyekkel és szerződésekkel rendelkező járataira váltsanak jegyeket" - állt a közleményben. A BA nem nevezte meg a Ryanairt, de Hardy Mihály kérdésünkre közölte, más társaságtól nem tapasztalták ezt a gyakorlatot.
Egyáltalán nem lehet biztosra venni, hogy a Ryanair és a BA megállapodik az új járatokról, hiszen 2010-ben az ír cég éppen arra hivatkozva vonult ki Magyarországról, hogy a két fél nem tudott megegyezni a költségekről. A légitársaság akkor a reptéri költségek jelentős csökkentését akarta elérni, ezt a repülőtér menedzsmentje elutasította.
Hétfő délelőtt e-mailben megkerestük a Ryanairt. Azt kérdeztük, nem érzi-e a cég fogyasztóvédelmi szempontból problémásnak, hogy biztosnak még nem tekinthető járatokra értékesít jegyeket, illetve azt, hogy mi történik, ha valaki kifizeti a jegy árát, majd megállapodás hiányában az adott járat nem indulhat el. Délután öt óra után Daniel de Carvalho, a vállalat európai kommunikációs menedzsere a következő választ küldte: "A Ryanair nem kommentálja a folyamatban lévő tárgyalásokat, de javasoljuk, hogy menjen el a reptérre, és kérdezze meg, jóvá vannak-e hagyva a Ryanair résidői [ez lényegében a fel- és leszállási jogokat jelenti egy adott reptéren - a szerk.]. A kérdésre adott válasz világossá fogja tenni, miért biztos benne a Ryanair, hogy árulhat jegyeket az új járataira."