Alig fogy az iPhone

Vágólapra másolva!
Létszámstoppal reagál a Foxconn, az Apple termékek iránt mutatkozó vártnál alacsonyabb keresletre. A több mint 1 millió embert foglalkoztató gyáróriás azonban nem tervez gyárbezárásokat, valamint munkaerejének jelenetős csökkenésétől sem tart. Eközben egyre több elemző olcsóbb iPhone piacra dobását szorgalmazza, hogy a cég végre meghódíthassa a hatalmas kínai piacot.
Vágólapra másolva!

Nem kell az iPhone 5?

Létszámstopot vezet be márciusig az Apple legnagyobb beszállítójának számító Foxconn, írja a Financial Times. Kína legnagyobb magántulajdonban lévő foglalkoztatója legutóbb 2009-ben rendelt el hasonló szabályokat, akkor azonban a pénzügyi válság hatására kellett korlátozásokról dönteni. A híreket Liu Kun, a vállalat szóvivője is megerősítette.

A legfőbb okként ezúttal az iPhone 5 készülékek iránti vártnál alacsonyabb keresletet jelölték meg, a MacBook, iPhone 5 és iPad megrendelések közel 10 százalékos csökkenést mutattak januárban. Nem kell azonban minden termék gyártása esetében létszám befagyasztást alkalmazni, számos mérnök felvételét tervezik a monitorok és TV-k gyártásához, hiszen a Foxconn nemcsak az Apple, hanem szinte az összes meghatározó elektronikai márka összeszerelő partnere.

A Foxconn Kínában 1,2 millió embert foglalkoztat, legfőképpen Shenzhen, Zhengzhou, Taiyuan, Chengdu gyáraiban. 2009 óta közel 33 százalékkal emelkedett a munkavállalók száma, az intézkedés hatására vélhetően több tízezerrel csökken a dolgozói létszám.

Különösen problémát okozhat az új alkalmazottak toborzásának leállítása, hiszen a kínai újév miatti szabadságok után rengeteg ember munkahelyet vált. Mr. Liu számításai szerint azonban a jelenlegi munkaerő 97 százaléka visszatér majd. Ennek ellentmond egy Taiyuani gyárban dolgozó HR-es nyilatkozata, aki szerint a munkaerő közel egyharmada nem tér vissza a szabadságot követően.

Az iPhone 5 iránti kereslet gyengülése alapvetően foglalkoztatja egyébként a piacot és a befektetőket. Nem véletlen, hogy egyre-másra jelennek meg a pletykák és elméletek, hogy mit fog, illetve mit kellene piacra dobnia az Apple-nek ahhoz, hogy visszanyerje a pár hónapja elvesztett ragyogását. A korábban sokat rebesgetett TV-készülék lekerült a terítékről, helyette "okoskarórát" és egyre gyakrabban olcsóbb iPhone-t emlegetnek az elemzők.

Olcsó iPhone-t kell gyártani Kínában

Egy 330 dolláros okostelefon lehet a siker titka az Apple számára Kínában, írja a Morgan Stanley kedden megjelent kommentárjában. "Kínában stabilizálódott az okostelefonok árazása, a China Mobile 3G-s telefon eladásainak növekvő aránya pedig elég éretté tette a piacot egy alacsonyabb árú iPhone számára.

Egy 330 dolláros iPhone megtriplázhatná az Apple piacát a világ legnépesebb országában, valamint a cég eredményére is kedvező hatással lehetne, még egy alacsonyabb 40 százalékos bruttó fedezettel számolva is." ¬- olvasható a Morgan Stanley elemzésében. Az Apple Insider szerint az iPhone Mini még ilyen konzervatív fedezettel számolva is közel 2,4 milliárd dollár bevételt jelenthetnek a társaság számára.

A Morgan Stanley által megállapított ár egy kicsit még magasabb is, mint amit a Merrill Lynch közölt korábban. A Merrill elemzői is egy, a feltörekvő piacokra szánt olcsóbb iPhone Mini bevezetése mellett érveltek. A cég ezzel akár 55 százalékkal is kiterjeszthetné piacát, ha egy 250-300 dolláros árat alkalmazna új készülékére. Az bankház szerint az elkövetkezendő években az alacsonyabb árfekvésű okostelefonok piaca fog nőni inkább, ezért is lenne érdemes az Apple-nek is megjelennie ebben a szegmensben. Azért is ennyire fontos az okostelefon üzletág a vállalat számára, mert a teljes tavalyi naptári évi árbevétel 53 százalékát adták az iPhone értékesítések.

Persze ez azt is jelentené, hogy az Apple lemond arról a régóta alkalmazott stratégiájáról, hogy prémium termékeket kínál, ennek megfelelően magasabb árral. Egy iPhone 5 jelenleg több mint 600 dollárba kerül, ehhez képest egy 330 dollár értékű telefon piacra dobása igen drasztikus lépés lenne a cégtől, és nem lehet tudni, hogy ez mennyit ártana a cég reputációjának, márkanevének.

Ugyanakkor az Apple részvények nem teljesítettek jól az utóbbi öt hónapban, az árfolyam több mint 30 százalékkal esett a társaság termékei iránti kereslet-visszaeséssel összefüggő aggodalmak miatt, emellett a befektetőknek kétségeik vannak a vállalat profitabilitásával kapcsolatban is.

Apple (Nasdaq)

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!