Nem csak a pályán tett keresztbe a Real a Manchesternek
Február elején még kicsattant az erőtől a Manchester United részvénye, azóta viszont nem csak, hogy megtört a lendülete, de az árfolyam 14 százalékot esett vissza a legutóbbi kereskedési napig. Joggal merül fel a kérdés, hogy a fordulat a tőzsdén vajon a csapat teljesítményével áll összefüggésben? A klub számára pénzügyi szempontból az angol bajnokság, illetve a Bajnokok Ligája is kiemelkedő szerepet tölt be. Az elsővel nem lehet nagy gond, hiszen nyolc meccsel a bajnokság vége előtt, 15 pont az előnye a városi rivális City-vel szemben, azaz a vörös ördögök fél kézzel már fogják a bajnoki trófeát.
A legnívósabb európai kupából azonban éppen a tőzsdei lejtmenet alatt esett ki a United, nagy csatát vívva a Real Madriddal. Az árfolyam csökkenésének kezdete nagyjából megegyezik a döntetlennel végződő első meccs napjával, sőt, az esés a vereséggel végződő második meccset követően is folytatódott. A Manchester United csapata idén ezzel a nyolcaddöntőben búcsúzott el a BL-kiírástól. Nagy kérdés, hogy tényleg ennek tudható-e be a MANU ticker alatt futó részvény lejtmenete?
A Manchester United árfolyama (NYSE)
Tényleg ekkora a baj?
Az elemzői várakozások alakulását figyelembe véve, a BL búcsút követően nem történt markáns változás, sem az árbevétel, sem a kamat- és adófizetés, illetve az értékcsökkenés, valamint az amortizáció előtti eredmény (EBITDA) területén. Kisebb csökkenés ugyan felfedezhető az előrejelzések terén, de az EBITDA-ban ennél jóval nagyobb változást láthattunk a nyolcaddöntő előtti hónapokban, azaz az elemzők is hasonló szereplésre számíthattak.
Ha a Bajnokok Ligája tavalyi bevételeiből indulunk ki, akkor az idei szezon is jól sikerülhetett a Manchesternek. Habár a csapat egy éve nagy meglepetésre már a csoportkörben elbúcsúzott a küzdelmektől, összességében a 32 résztvevő közül a hatodik legnagyobb bevételt generálta a klub. Ebben nagy szerepe van a televíziós közvetítésekből befolyó díjaknak, ugyanis ez a tétel igen meghatározó bevételi forrásnak számít a BL-résztvevők körében. A Manchester United pedig igen sokat tud ebből profitálni, hiszen a világ legnagyobb rajongótáborával rendelkező klubjának számít, 659 millió fős szurkolótáborával.
A 2012/13-as Bajnokok Ligája szezon jobban sikerülhetett, mint a tavalyi, hiszen a csapat tovább maradt talpon a kiírásban, és a körönként megszerezhető fix jutalmak is emelkedtek. A televíziós közvetítési díjakról még nem állnak rendelkezésre információk, de ha abból indulunk ki, hogy tavaly csak a későbbi győztes Chelsea és az AC Milan tett szert nagyobb bevételre, akkor az idei BL-szezon is sokat hozhatott a konyhára.
A szponzorokról se feledkezzünk meg!
A futball klubok bevételeit alapvetően három kategóriába sorolhatjuk: egyik ilyen forrás a meccsbevétel, mely az eladott jegyekből és bérletekből folyik be a kasszába; a másik nagyobb csoport a műsorszolgáltatás bevételei, amit a televíziós közvetítések után kapnak kézhez a klubok; míg a harmadik kategória a kereskedelmi bevételek, melyek a szponzori támogatásokból és a kiskereskedelmi forgalomból tevődnek össze.
Az elmúlt években a legnagyobb bővülést a kereskedelmi szegmens mutatta, a (naptári) negyedik negyedévben is ez a részleg bizonyult az értékesítés húzóerejének. A 35,6 millió fontos bevétel 29 százalékkal haladja meg a 2011 negyedik negyedévit, ami elsősorban az új szponzori szerződéseknek köszönhető. Az alszegmens 49 százalékos megugrást produkált.
A szponzori szerződések után járó bevételek további növekedése várható, mivel az angol futball klub már az év elején újabb megállapodásokkal gazdagodott a világ legnépesebb országában, Kínában. Egyaránt, 3 éves szerződést kötött a második legnagyobb kínai hitelintézettel, a China Construction Bankkal, illetve a leggazdagabb kínai többségi tulajdonába tartozó, és üdítőiparban tevékenykedő Hangzhou Wahaha Grouppal.
Rövidesen újabb fontos szponzorról számolhat be a United, a negyedéves jelentés tanulsága szerint 8 éves megállapodást kötöttek egy egyelőre, nem nevesített partnerrel. A támogató lógója nem akárhova, mint a csapat tréningruházatára kerülne fel, leváltva ezzel a DHL-t, melynek szerződése június végén lejár.
Jelenleg még az amerikai Aon a Manchester United mezszponzora, de a klub már idejekorán gondoskodott az utódról, tavaly nyáron rekord nagyságú 559 millió dolláros szerződést kötött a General Motors autógyártóval. Az ügylet révén 2014 nyarától a Chevrolet lógója díszíti majd a vörös ördögök mezét 7 éven át. A szponzori díj kifizetését viszont már idén megkezdi a GM, így az idei és a jövő évi szezonban is egy-egy kisebb összeg üti majd a futballklub markát.
Javulhat a profitabilitás!
Az elemzők nem csak az idei évtől várnak növekedést az árbevétel és a nyereség terén a Manchester Unitedtől, hanem az ezt követő években is. Ezzel továbbra is a világ legnagyobb árbevételű futball klubjai között találhatjuk majd a Unitedet. Tavaly az elmúlt évekhez hasonlóan a Real Madrid és az FC Barcelona előzte meg e tekintetben a Deloitte által évente összeállítandó listán.
Ezenkívül a klub profitabilitása a 2013-as üzleti évtől kezdve (a futball klubok pénzügyi éve általában június 30-án zárul) javulásnak indul. Az EBITDA margin, azaz az operatív profit és az árbevétel aránya, a tavalyi 28 százalékról idén 30 százalékra növekedhet a szakértői becslések szerint, majd ezt követően már a 40 százalékot is elérheti.
Az árfolyam lejtmenetét egyáltalán nem követte le a célárfolyam, sőt, február közepe óta 19,58 dolláron stabilizálódott a Manchester United részvényét követő elemzők konszenzus célárfolyama, a Bloomberg adatai szerint. Ez az érték pedig a pénteki záróárhoz képest közel 20 százalékos növekedési potenciállal kecsegtet. Tehát a csapat hiába esett ki a Bajnokok Ligája idei szezonjából, az elemzők továbbra is optimisták a klub kilátásaival kapcsolatban.