Alaposan elagyabugyálták ma a Michelin részvényét, miután a vállalat közzétette legutóbbi gyorsjelentését, lehetővé téve a nagyközönség számára, hogy nagyobb betekintést nyerjenek a gumigyártó üzleti folyamataiba. A befektetőket nem győzték meg a számok, 5 százalékot ütöttek a papíron. Leginkább a 42 százalékkal zuhanó nettó nyereség fájhat számukra, ami mindössze 507 millió euró lett az előző félévben.
Nem fogynak az autók, nem fogynak a gumik sem
Pedig első ránézésre akkora probléma azért nem volt a céggel az elmúlt hónapokban, az első félévben ugyanis 10,16 milliárd eurós bevételt értek el, amivel még a 10,1 milliárd eurót váró elemzői konszenzust is sikerült meghaladni. A cég pedig a menedzsment által kijelölt úton halad, mondta el Jean-Dominique Senard, a cég vezérigazgatója, hiszen a terveiknek megfelelő számok érkeznek.
Az jelentésből azonban nem csak ez olvasható ki, hiszen az árbevétel továbbra is csökken az előző évhez képest, a kedvezőtlen folyamat pedig már több éve tart, és nem igazán képes megfékezni ezt a gyártó. Persze ez elsősorban a gyenge európai makrokörnyezettel és autópiaccal magyarázható, az újautó-értékesítések száma például évtizedes mélypontokat döntöget.
Ennek eredményeként a régióból származó bevételek az elmúlt két félévben 2, illetve 5 százalékkal csökkentek, míg a Észak-Amerikában, illetve a világ más részein jelentős növekedést ért el a francia gumigyártó. A Michelin azonban tisztában van a negatív fejleményekkel, és közel 2 milliárd euró értékben tervezi kapacitások kiépítését újabb piacokon, ami pozitívumként értékelhető a befektetők szempontjából.
Nem kímélik a mai gyorsjelentőket
Jelentős bevétel növekedés nélkül viszont az egyes üzletágak sem tudnak nyereségesen működni. Valamennyi üzletágában jelentősen csökkent az üzemi nyereség szintje is, a speciális gumigyártás területén például közel 25 százalékkal az előző évhez képest. Bár a menedzsment terveivel egybevágnak az adatok, valamint a második félévben kedvező jelenségekre, úgy, mint a beszerzési költségek csökkenésére, vagy az eladott gumik számának növekedésére számítanak, a befektetőket ezzel nem tudták meggyőzni.
A kedvezőtlen részvénypiaci reakció valamelyest a gyenge nemzetközi hangulattal is magyarázható, valamint sokkal jobb fogadtatásra a szintén ma jelentő BASF és Orange részvényei sem találtak. Az pedig szintén sokat számíthat, hogy az utóbbi hetek-hónapok részvénypiaci teljesítménye meglehetősen erős volt a Michelinnél, így egyfajta korrekcióként is értelmezhető a mai gyengébb szereplés.
A Michelin árfolyama (Párizs)