2014 második negyedévében kelhet életre a legnagyobb hajózási és szállítmányozási társaságok által tervezett szövetség, melynek az A.P. Moeller-Maersk, a Mediterranean Shipping Co. és a CMA CGM SA a tagja. A tervek szerint 255 hajóval közösen a legfontosabb vízi útvonalakon végzik majd a szállítást.
A Deutsche Bank AG ATP szerint - ami legnagyobb dán nyugdíjalap - már ebben a hónapban áremelést hajthatnak végre a társaságok, hogy jelezzék, az árversenynek közöttük vége. A Maersk részvények emiatt az alap szerint jó befektetések lehetnek, a szállítmányozási üzletág, a Maersk Line pedig még inkább nyereségessé válhat.
A bejelentés hatására egyébként a Kínából kijövő rakományárakból számított index is nagyot ugrott a hírre. Úgy fest, mintha komolyan venné a piac az áremelkedés bekövetkeztét.
Az ázsiai és az európai hajózási szövetség közös közleményben jelezte, hogy meglehetősen aggódik a szövetség létrejötte miatt. A cégek ugyanakkor már június 18-án jelezték a Bloomberg szerint, hogy nem akarják veszélyeztetni a szabad választást és fair versenyt szeretnének elérni ár, szolgáltatás és útvonalak szerint.
Londoni elemzők szerint nem fogja a szövetség rontani a versenyt, mert 15 másik társaság is van még a piacon. A vállalatok egyezségét azonban még a versenyhatóságoknak is jóvá kell hagyniuk.
Nehéz helyzetben van iparág
A vízi szállítmányozási iparág eléggé nehéz helyzetben van, mivel a korábbi években hatalmas kapacitásnövekedés bontakozott ki, majd a válság révén óriási mértékben esett vissza a kereslet. A hajókapacitás kínálata 30 százalékkal haladja keresletet, emiatt számtalan hajó veszteségesen üzemel.
A dán piacon forgó Maersk társaság egy bonyolult holding struktúrában lévő cég, melynek árbevételének ugyan jelentős részét a szállítmányozás adja, de egyre jobban nő az olaj divízió szerepe. A vállalatról még tavaly szeptemberben írtunk egy nagyobb elemzést az Investor.hu hasábjain.
AP Moeller - Maersk "B" részvény (Koppenhága)