A decemberi vásárlások legfontosabb színhelyei egyértelműen a széles termékválasztékot, kedvezőbb árakat és akciókat kínáló hipermarketláncok. A teljes éves költés negyedét viszik el ezek az üzletek, de csak decemberben ez az arány 30 százalék fölé ugrik. Ez azt jelenti, hogy a magyar háztartások decemberben minden három forintból egyet valamelyik hipermarketben költenek el.
Napi fogyasztási cikkekre havonta átlagosan 60 ezer forintot költenek a családok. Decemberben ez az összeg megugrik, 2012-ben közel 30 százalékkal volt magasabb, mint az év többi hónapjában. Ebben természetesen az ajándékvásárlás egy része is szerepel, hiszen a napi fogyasztási cikkek közül kerülnek ki olyan népszerű karácsonyi ajándékok, mint például a praliné, valamint a különféle kozmetikai és testápolási termékek, ajándékcsomagok. Emellett a karácsonyi készülődés, a sütési és főzési alapanyagok beszerzése is megnöveli a decemberi forgalmat.
Már érződik a nagyobb forgalom
„Az idei év karácsonyi szezonjára vonatkozó várakozásaink talán kicsit pozitívabbak, mint az elmúlt években. Bár az első három negyedév összforgalmának 2-3 százalékos növekedése nem tűnik kiugrónak, ám az előző néhány évhez képest mindenképpen jelentősebb, kiváltképp, ha az infláció mértékét is figyelembe vesszük” – jellemezte a trendeket Vella Rita. A GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója szerint a decemberi növekmény mértéke eléri, talán kicsit meg is haladja az előző évben mértet, így a családok várhatóan 25-30 százalékkal költenek többet az év utolsó hónapjában egy átlagos hónaphoz képest.
Ami a műszaki cikkeket illeti, itt is erősebb forgalomra számít a GfK. Sztupár Andrea, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének menedzsere szerint a piac folyamatosan fejlődik, a forgalom 8-10 százalékkal meg fogja haladni a tavaly decemberit. A slágertermék a műszaki cikkeknél a tablet, az okostelefon, az e-könyv olvasó, konyhai kisgépek, vasalók, kapszulás kávéfőzők lesznek. A LED-, illetve 3D-s tévékészülékek iránti kereslet várhatóan stagnál.
A kereslet élénkülése már most érződik a nagyobb hipermarketekben és a műszaki áruházakban. Sokan még csak nézelődnek, és nemcsak a boltokban, hanem a világhálón is. Ezt jól szemelteti az is, hogy az elektronikai termékek forgalmának 18,8 százaléka január és szeptember között már a weben keresztül realizálódott. Az online platformokon a legkeresettebbek az IT-termékek, adathordozók, fényképezőgépek, szórakoztató elektronikai készülékek.
A tavalyi karácsony már picit jobb volt
A 2012-es decemberi közel 30 százalékos növekmény az elmúlt évekhez képest mindenképpen pozitív fordulat, utoljára hasonlóan magas értéket 2006-ban mért a piackutató vállalat. A válság évei alatt a családok a karácsonyi bevásárlások során is megfontoltabban döntöttek, ennek eredményeképpen 15-20 százalék körüli mértékben növelték decemberi kiadásaikat. A 2012-es kedvező fordulatban feltehetően a GfK szerint az is szerepet játszott, hogy az év első 11 hónapjában alig növekedtek a kiadások az előző évekhez képest, valószínűleg ez a visszafogott költés csapódott le az év utolsó hónapjában.
A karácsonyi szezon a tartós fogyasztási cikkek kereskedelmében is kiemelten fontos, egyes termékcsoportokban ekkor adják el az éves összforgalom 20-25 százalékát. A legjellemzőbb karácsonyi ajándékok közül a GfK a műszaki elektronikai piacot, illetve a játékok hipermarketekben realizált forgalmát monitorozza. Ez utóbbiból az látszik, hogy tavaly már novemberben nőtt a kereslet a játékok iránt, a két hónap alapján a játékgyártóknak jobb karácsonyuk volt, mint 2011-ben. A műszaki elektronikai termékeknél azonban megegyezett a tavaly decemberi forgalom a 2011. évivel, és ez is csak annak köszönhető, hogy a mobil- és okostelefonok megmentették a piacot.