Egyeztetésre hívta a Magyar Reklámszövetséget Lázár János - írja a Kreatív.hu. A reklámszövetség kedd délután egy programot prezentált az államtitkárnak, a megbeszélésen szóba került a reklámadó és az ügynökségi bónuszok kérdése is.
Lázár a lap szerint arra próbált választ kapni, hogy a médiacégek, elsősorban a nagy tévék, és a médiaügynökségek közötti bónuszrendszer francia és román szabályozásáról mi a véleményük a szakmai szervezeteknek. Romániában és a francia médiapiacon más-más módszerrel, de megszűntették az ügynökségi bónuszokat.
A két szakmai szövetség szerint a magyar piacon nincsen szükség a bónuszok állami szabályozására. Az MRSZ a bónusz és a reklámadós téma mellett egy, a kis- és középvállalkozásokat támogató program megfontolását vetette fel a kormány számára, amelyet az MRSZ közleménye szerint Lázár üdvözölt és jelezte, hogy megfontolja. A programról közelebbit nem tudni, erről az MRSZ elnöke, Urbán Zsolt sem kívánt többet elmondani, aki szerint a Lázárral való egyeztetés kifejezetten jó hangulatban telt, és úgy látja, hogy Lázár értette az ügynökségek reklámadóval és ügynökségi bónuszokkal kapcsolatos álláspontját.
A Kreatív emlékeztet rá, hogy a bónuszokat jellemzően médiaügynökségek szoktak kapni a médiacégektől, amiért bizonyos mennyiségű és összegű hirdetést egy adott médiumhoz visznek. A médiás visszafizetések szokása a médiavásárlással egyidős: a médiacégek mindig is megpróbáltak anyagi és más kényeztető eszközökkel rávenni a médiaügynökségeket, hogy náluk költsék el az ügyfeleik pénzét. Korábban viszont a médiaügynökségek fő bevételi forrását az ügynökségi díj jelentette. Az elmúlt tíz évben viszont, és különösen a gazdasági válság kibontakozása óta, a marketingesek sokkal keményebben kezdtek alkudozni a médiaügynökségekkel, a jutalékok mértéke folyamatosan csökkent és az egyes médiafelületekre is irreálisan alacsony árat adtak meg az ügynökségek egy-egy tenderen, hogy elnyerjék a sok pénzt költő ügyfél megbízását.
Az ügynökségi bónuszok megszüntetése egy ilyen kicsi piacon elsősorban a médiacégek érdeke lenne, hiszen a hirdető pénzéből nem kellene valamennyi százalékot visszafizetnie a médiaügynökségnek. Különösen nagy tételt jelent a bónusz a kereskedelmi tévéknek, hiszen ott jelentős a médiaügynökségi költés is - írja a Kreatív.
Egy ilyen kormányzati beavatkozás mögött erős érdekérvényesítő képességgel rendelkező médiacéges lobbi állhat. A bónusz intézménye azonban minimum tíz éve jelen van a hazai médiapiacon, de eddig komolyan vehető lobbizás a Kreatív tudomása szerint nem zajlott eltörlése érdekében.