Több paraméter is bizonytalanná teszi az idei és a tavalyi adatok összehasonlítását, így nehéz megállapítani, hogy a kiskereskedelmi forgalom KSH által kimutatott, 2,6 százalékos bővülése valójában milyen piaci folyamatokat takar.
Egyrészt a tavalyi első félév és 2014. első hat hónapjának az adatai nem hasonlíthatók össze, hiszen 2013. július elsején gyökeresen átalakult a - kisker forgalomban jelentős szerepet játszó - dohánytermékek piaca.
Ezért, míg a hagyományos összehasonlítás 5,1 százalékos bővülést mutat, addig a KSH szerint is összehasonlíthatóvá alakított adat szerint a növekedés ennek csak mintegy a fele, 2,6 százalék volt.
Tovább bonyolítja azonban az összképet az online pénztárgépek fokozatos bevezetése, amelynek következtében a statisztikákban piac kifehéredése és láthatóvá válása is növekedésként jelenik meg. Minthogy ez utóbbi hatás mértékét nem lehet pontosan meghatározni, a viszonylag alacsony bővülési ráta még akár csökkenést is jelenthet a valós kiskereskedelmi forgalomban.