Újabb sztrájk a Lufthansánál?
![](https://cdn.origo.hu/2023/12/slSLR6XHWgktn3rnlbPDmNKqAG0sPMSp1Ve9Lyu0SSU/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2FiNGIxNzE1N2QyMTQzY2Q5YjM1OTdiODE2NGU4Mzgz.webp)
Újabb sztrájk jöhet
Újabb sztrájk fenyegeti a Lufthansát, miután tegnap elakadtak a bértárgyalások a dolgozókat képviselő szakszervezet és a légitársaság között. A szakszervezet már közölte, hogy a megegyezés hiánya miatt hamarosan bejelenthetik az újabb munkabeszüntetést, amiről természetesen 48 órával annak megkezdése előtt értesíteni fogják a társaságot.
A felek leginkább a pilóták korai nyugdíjazásának kérdésében nem értenek egyet, a szakszervezet ugyanis azt szeretné, hogy a pilóták megtarthassák azt a jogot, hogy a stresszes munka miatt már 55 éves korukban nyugdíjba mehessenek. A Lufthansa ezen a jogon szigorítana, és inkább 61 évre tolná ki a határt.
Ezen túl a béremelések ügyében sincs teljes egyetértés, a pilóták elutasították a vállalat azon javaslatát, mely öt százalékos béremelésről szólt a következő négy évre. Az alkalmazottak azt szeretnék, ha a béremelések legalább haladják meg az átlagos inflációt, ami 0,8 százalékos volt Németországban júliusban éves alapon.
A tárgyalások elakadása miatt megnőtt az esélye, hogy a pilóták újra munkabeszüntetéssel próbálják rákényszeríteni az akaratukat a légitársaságra, amire tavasszal már volt példa. Áprilisban egy három napos sztrájkot hajtottak végre az alkalmazottak, ami legalább 60 millió eurós költséget jelentett a német vállalatnak, nem beszélve arról, hogy számos járatát törölnie kellett a cégnek. Az akkori sztrájk nagy szerepet játszott abban, hogy a társaságnak júniusban vissza kellett vágnia idei eredményvárakozásait, amire akkor hatalmas zuhanással reagáltak a részvényei.
A befektetők attól tartanak, hogy egy újabb sztrájk tovább ronthatja az eredményeket. Ráadásul a légitársaságok számára az év egyik legforgalmasabb időszakában maradhatnak otthon a pilóták, ami felerősítené a munkabeszüntetés negatív hatásait.
Iparági szakértők szerint a befektetőket az is aggaszthatja, hogy a szakszervezet látszólag nem igazán veszi figyelembe a Lufthansánál zajló átszervezéseket, melynek keretében jelentős költségcsökkentéseket igyekszik végrehajtani a légitársaság. A Score néven futó programjuktól azt várják, hogy annak révén az üzemi eredmény idén 1 milliárd euróra, jövőre 2 milliárd euróra javul. A júniusi profitwarning előtt még 1,5, illetve 2,65 milliárd eurós nyereségre számítottak ezen a soron.
A pilóták újabb követelései ezeknek a céloknak az elérését sodorhatják veszélybe, mivel ők már amúgy is a legjobban fizetett alkalmazottak közé tartoznak, és a béreik jelentős költségeket jelentenek a cégnek. A pilóták éves kezdőfizetése 55 ezer eurónál kezdődik a Lufthansánál, és ez a nyugdíjazás előtt akár 255,5 ezer euróra (közel 80 millió forint) is felkúszhat. Mivel a vállalat nagyjából 9 ezer pilótát alkalmat, éves szinten több tízmillió eurót tesz ki az ő fizetésük.
A nagyobb légitársaságok közül a Lufthansának a legnagyobbak az ülőhelykilométerre jutó költségei. Az idei második negyedévben ezek a költségek 9 eurócentet tettek ki ülőhelykilométerenként, miközben a nagy riválisok közül az Air France-KLM-é például 6,8 eurocentet, az IAG-nál 5,1 eurocentes ez az érték.
A Lufthansa inkább megegyezne
A Lufthansa ezek miatt mindenképpen el szeretné kerülni, hogy a pilótái sztrájkba lépjenek, és a legfrissebb hírek szerint hajlanak a megegyezésre. A vállalat folytatni szeretné a tárgyalásokat, és levelet is küldtek a szakszervezetnek, hogy feloldják a patthelyzetet.
A befektetők viszont egyelőre nyugtalanok, ami miatt a Lufthansa részvényei 0,7 százalékos mínuszban mozognak ma. A papírok közel kétéves mélypontról igyekeznek talpra állni.