A Facebook egy színpad, a közönségnél pedig nagyon sok paradicsom van
![](https://cdn.origo.hu/2023/12/ESJ1ALivLMp1F5meOJIXDGR3AKG0DeEasbSpsSHK_uM/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzAyNmVmMjI3YTk0YzQxMzdhMTgwODkyNGE3ZWIxOTY0.webp)
A rendezvényen, ami a Facebook és a közösségi média kisvállalati célokra való felhasználására fókuszált Janata Krisztina a szájton jelenlévő cégek egyik legnagyobb nehézségéről beszélt: hogyan érjük el, hogy a követőink el is olvassák a posztjainkat?
A Facebook ugyanis a bizonyos hossznál nagyobb posztokat – márpedig érdemi mondanivaló csak ilyen, hosszabb bejegyzésekben fér el – körülbelül három sor után elvágja, a poszt második felét pedig csak a „See more” (Továbbiak) linkre kattintva lehet elolvasni.
A bejegyzést készítő cég célja pedig értelemszerűen ez: el kell érni, hogy a követők minél nagyobb százaléka rákattintson erre a bizonyos tovább gombra.
„Angolul hooknak (horognak) hívják azt a figyelemfelkeltő szöveget, ami bebiztosítja, hogy az olvasó kíváncsi legyen a folytatásra. A lényeg az, hogy a bejegyzésed első három sora külön is megállja a helyét, sőt, arra ösztönözze az olvasót, hogy folytatni akarja” – magyarázta Janata Krisztina, aki szerint a Facebook egy színpadhoz hasonlít, ahol a közönség a tetszését a részvételével (vagy éppen a részvétel megtagadásával) nyilvánítja ki. Ennek a részvételnek az első lépése, hogy a Facebook idővonalán megjelenő posztot – immár egy klikkeléssel, vagyis egy aktív gesztussal – végigolvassa.
A szakember szerint van néhány olyan alapvető stratégia, amivel tovább lehet csalni az olvasót a poszt érdemi – hosszabb részére. Íme:
Janata Krisztina szerint azonban a Facebook nem feltétlenül számít különös médiumnak, hiszen ugyanezek a szövegírási trükkök vagy módszerek bármilyen egyéb online felületen is alkalmasak a figyelem felkeltésére.
„Tulajdonképpen egy webáruházban egy termékleírásnak ugyanolyan érdekesnek és figyelemfelkeltőnek kellene lennie, mint amilyen ugyanennek a terméknek a bemutatója egy Facebook-posztban” – mondta Janata Krisztina, aki szerint a hazai webáruházak termékleírásai – néhány nagyon ritka kivételtől eltekintve – szárazak és dögunalmasak.
„Ezeket a szövegeket a termékek aloldalán is úgy kellene megfogalmazni, hogy a vevő illetve az olvasó azt kérdezze: Úristen, hol van a kosár gomb?!” – véli a marketingszakember.
Ugyanígy és ugyanilyen igényességgel kellene megírni a szájtunk minden aloldalának szövegét – különösen a címét és az alcímét – is.
„A weben egy szövegírónak több nehézséggel is meg kell küzdenie: nagyon limitált, hogy milyen érzékszervekre tud hatni, hiszen csupán egy kis képernyő áll rendelkezésére, kicsi képmérettel. Ráadásul az olvasó számára folyamatos és óriási a kísértés, hogy továbbálljon, és otthagyja az éppen megnyitott honlapot” – mondja Janata Krisztina. „Ezért aztán elkerülhetetlen, hogy olyan szövegek készüljenek, amik érdekesek, a termékről szólnak, de egyértelműen a vevőhöz beszélnek” – foglalta össze a szakember.