A kormány felhatalmazta a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy gondoskodjon közbeszerzés elindításáról új villamos motorvonatok megvételére a MÁV-Start részére – derül ki a Magyar Közlönyből. Az elővárosi szerelvényekből legkevesebb hatot szereznének be, de további 15 vonatra is lesz opció, vagyis maximum 21 egység érkezhet majd.
Ilyen kategóriájú motorvonatból az elmúlt években Magyarország leginkább a svájci Stadlertől vásárolt Flirt fantázianevű járműveket, összesen 112-t. Azonban ilyen Flirtök már nem szerezhetők be az egyre szigorodó előírások miatt, csak a típus utódja, az új generációs Flirt.
A Vonat-összeállítás című szakportál szerint szóba jöhet még a nálunk dízeles változatban közlekedő német Siemens Desiro motorvonatok újabb változata, vagy a Magyarországon ugyancsak ismert kanadai-német Bombardier Talentek utóda, a Talent2. Természetesen más szállítók is aktívak a piacon, például a francia Alstom vagy a spanyolországi CAF.
Vasúti körökben eddig nem volt szó ilyen vonatvásárlásról, a szűkszavú közlemény szerint a közbeszerzést „azonnal" ki kell írni. Egyes iparági szakértők ebből arra következtetnek, hogy esetleg – legalább részben - még a 2007 és 2013 közötti EU-s költségvetési ciklus uniós támogatási pénzeiből „találtak" el nem költött forrást. Ezen összegek lehívására a legeslegutolsó határidő 2015 ősze. A közbeszerzés lebonyolítására és a szerelvények legyártására az addig hátralévő idő biztosan kevés, de ha valamelyik gyártónak véletlenül lenne készen vagy félkészen hat motorvonata, annak jól jöhetne egy ilyen tender, az opciós járműveket pedig szállíthatná esetleg később is.