A Modulo buszokat gyártó Evopro csoport nemrég ipari összefogást kezdeményezett a hazai buszgyártók között. Azonban a milliárdos nagyvállalkozó, Széles Gábor, aki az Ikarus tulajdonosa, ebből az összefogásból biztosan kimarad.
Egy évvel ezelőtt vásárolta meg az Evopro-csoport a 2013 közepén bezárt, az USA piacaira gyártó, mátyásföldi North American Bus Industries (NABI) Újszász utcai telephelyét és a gyár teljes felszerelését. Az új márkanév a MABI a magyar, a busz és az innováció kifejezések kezdőbetűiből tevődik össze.
Az Origo értesülései szerint ehhez a nemrég megalapított MABI-hoz csatlakozik hamarosan a szigethalmi Auto Rad Controlle Kft., az ARC. Ők jelenleg épp az Ikarus márkanéven futó buszokat is tervezik és fejlesztik. Ugyancsak beszáll a Lanta Consulting Kft., amely több hazai autóbuszgyárnak is épít autóbuszokat. Egyébként a Lanta Consulting Kft. főtevékenysége jelenleg épp a fentebb említett Ikarus buszok készre szerelése. A hamarosan a MABI-hoz csatlakozó új cégek a NABI volt telephelyére költöznek a fővárosi Újszász utcába, és itt fejlesztik tovább az új és a már gyártásban lévő autóbuszokat.
A Széles-féle Ikarus-csoport hiába utóda az egykori neves óriásnak, már nincs abban a helyzetben, hogy buszokat gyártson. Az Ikarus nevet azonban újjáélesztették 2010 áprilisában: az Auto Rad Controlle Kft. és a Műszertechnika Zrt. megalapította a Magyar Autóbuszgyártó Kft.-t.
A korábban ARC néven készülő buszok a névváltozáson túl új főegységeket és alkatrészeket is kaptak volna a tervek szerint. Ennek érdekében egy hosszú távú együttműködést írtak alá a Rábával. A később állami tulajdonba került győri cég azonban végül egyetlen főegységet sem gyártott az Ikarus buszaihoz. Ehelyett a Volvóval működik együtt. Ennek eddig annyi az eredménye, hogy Lengyelországban készülő Volvókat hozott be a Rába.
A Széles-ARC-együttműködés ambíciózus tervekkel idult: négy és fél évvel ezelőtt még évi 300-500 Ikarust terveztek gyártani és értékesíteni.
De hiába voltak a háttérben milliárdok, csak nehezen csordogáltak pénzek a fejlesztésekre a Széles-érdekeltségektől.
Úgy tudjuk, részben ezért, részben pedig azért került sor a szakításra, mert habár az Ikarus 2010-ben elvállalta, hogy értékesíti a buszokat, de egyetlen egy üzletet sem tudtak kötni.
Az amúgy szintén részben Széles Gábor érdekeltségi körébe tartozó VT-Arriva például csaknem 400 új buszt vásárolt Budapestre, de ezek közül egyik sem lett Ikarus. Amikor pedig esély lett volna egy-egy tender megnyerésére, akkor iparági vélemények szerint nagyon furcsa üzleteket próbáltak nyélbe ütni. A budapesti trolitenderen például – a keleti nyitás jegyében – az Ikarus az orosz Trolzával óhajtott indulni, úgy, hogy járművek hajtása és a karosszéria zöme is az oroszoktól jött volna, csupán a troli elő- és hátlapját cserélték volna le.
Mivel az Ikarus és a tulajdonosa is kimaradt a fentebb említett egyesülésből, ezért Széles Gábornak új partner után kell néznie, ha nem akar kimaradni a buszüzletből. Ennek az első jele, legalábbis ígéret szintjén, már látható, ugyanis a szintén Széles Gábor tulajdonába tartozó, főként buszfelújításokkal foglalkozó IK Járműtechnika, egy régi trolibusz felújítása kapcsán, épp a minap jelentette be, hogy hamarosan elektromos buszt fognak gyártani. Persze két kiszuperált járműből összerakni egy „újat”.