Kocsmát akar nyitni? Vegyen példát a Döglött Nyúlról!
![The Dead Rabbit, ír kocsma, New York, marketing, különleges](https://cdn.origo.hu/2023/12/NgmuAWsMOfXuA242zu3jTJbF2F1gbIWoS9rOka2AO_I/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzFjODJhYjg1MWE1ODQzNDE4ZDI2ZDhiMTJlNTk5ZTFl.webp)
A weboldal szerint a Döglött Nyúl a New York-i üzletemberek féltve őrzött titka, számukra azonban nem kérdés, hol csattannak kora esténként munka után. „Ez A hely lazításra” – így a Business Insider. Valamit nagyon tud, mondhatnánk, miközben szó szerint kint van az asztalon, miért lelkesednek érte turisták és helyiek egyaránt.
A Dead Rabbitet négy évvel ezelőtt azzal az ambícióval alapította két belfasti emigráns, hogy ne szakadjanak bele a honvágyba. A filmekből is jól ismert Guinness neonsablon hiányzik az ablakából. Éppen azért, mert New Yorkban a pubok zöme úgy gondolja, elég, ha kiteszi, máris van oka írnek neveznie magát. Sean Muldoon és Jack McGarry – gyerekkori barátok – már Észak-Írországban együtt vezettek koktélbárt, és amikor úgy érezték, mindent elértek a szakmában, amit csak lehetett, kivándoroltak, hogy megnyissák a Dead Rabbitet.
Az első pillanattól kezdve dugig tömve vannak.
Mi mindenből áll tehát össze a sikerük? Miért szeretik őket ennyire az emberek?
A Döglött Nyúlban nem kevesebb, 145 ír viszkivel vezetheti le a stresszt, aki szereti. Elképesztően magas szám, és nem nehéz belátni, aligha tekinthetjük nélkülözhetetlen szempontnak. Senki nem sértődne meg, ha a tizedét kínálnák, és ekkora dömpingből vélhetőleg egy főállású ínyenceknek is gondot okozna a vakteszt. A felhozatal lényege itt egyértelműen a figyelem, az odafordulás a vendég felé. Neki kedveskednek vele elsősorban, nem a pénzügyi mérlegnek, hiszen nem rendítené meg a forgalmat, ha elhagynák a címkék többségét.
Ha viszkiből csaknem másfélszázfélét kínálnak, el lehet képzelni, hogy viszkialapú koktélfajtából sincs kevés. Az itallap szinte kisregény. Szó szerint: nem sajnálták a fáradságot, össze van fűzve és keményborítót kapott, gyönyörűek az illusztrációk. Ráadásul minden kiadás történetet mesél el, erről bővebben a következő bekezdésben. A Döglött Nyúlba betérve tehát a vendégnek az az érzése, komolyan veszik. Sokkal komolyabban, mint ahogy azt egy kocsmától megszoktuk vagy el lehet várni.
A jelenlegi itallap főszereplője John Morrissey, aki a 19. században emigrált New Yorkba, és a Scorcese filmjéből is jól ismert bandák egyikének lett ikonikus alakja. Történetesen azé, amelyik Döglött Nyulaknak nevezte magát. Utcai harcos, egy eltűnt kor hőse, egy város születésének szemtanúja, áttételes névadó – csupa olyan hozzáadott érték, amely érzelmi elköteleződést épít. Márpedig az ilyesmi előbb-utóbb financiálisan is megmutatkozik.
A kocsmában kapható italokat nyolc ízcsoportba sorolják, valamennyi John Morrissey életének egy-egy korszakához vagy mozzanatához köthető. Egyszer például utcai harcban izzó széndarabhalomhoz szorította az ellenfele. Attól kezdve Old Smoke volt a beceneve. A Döglött Nyúlban a Tüzes jelzésű koktélok alaparomája tehát földes, füstös. Amihez történet köthető, az fogyasztói bizalmat erősít.
McGarry nyíltan rém büszke az ír kávéjára. Kertelés nélkül a legjobb receptnek tartja a világon. Prémiumminőségű kávét és egy Clontarf márkájú viszkit szuvidál, majd nagyon zsíros tejszínnel keveri, és őrölt szerecsendióval hinti meg. Megint csak valami, amit a világon egyedül itt lehet megkapni. Branding, lojalitás, profizmus.
Uborkával és dizsoni mustárral tálalt házi pástétom kovászos bagetten. Muffinnagyságú húspástétom. Növendék báránycomb-steak 7 dollárért. Sajt- és felvágott-válogatás 26 dollárért. Apró falatok akkor is, amikor a konyha már bezárt.
Azt hinnénk, a felsorolás negyede már elég ahhoz, hogy az éjszakás takarító is fenn hordja az orrát? Tévednénk. A beszámolók szerint egyszerű, normális, hétköznapi mindenki, a mixerek keresztnevükön üdvözlik a törzsvendégeket, és inkább eltúlozzák a mértéket, semmint spórolnának vele. Amolyan ír módra. Talán nem is azért, hogy a vendégek visszavágyjanak, és mindenképp betérjenek újra meg újra. Az csak afféle mellékhatás.
Sajnos New York még mindig őrült messze van ahhoz, hogy odaugorjunk megtapasztalni ezt a sok csodaságot. De ennyire szerethető, emberarcú, mégis működő marketingből csak tanulni lehet.
Önöket mi fogta meg annak idején a kedvenc kocsmájukban?