Az elégedett ügyfeleket mindenki szereti. Ők hozták, sőt hozni is fogják a pénzt, hiszen a korábbi vásárlásaikat minden bizonnyal újabbak követik majd. Ráadásul jó eséllyel másoknak is ajánlanak majd minket, így marketingszempontból is fontosak.
A vállalkozóknak sokkal nehezebb dolguk van az elégedetlen ügyfelekkel - és ezért sokkal kevésbé is szeretik őket. Pedig az elégedetlen ügyfelek értéke is felbecsülhetetlen. Könnyen lehet ugyanis, hogy a visszajelzés, amit adnak, a termék vagy szolgáltatás életbevágóan fontos, gyenge pontjaira világít rá.
Ezt a visszajelzést pedig könnyedén megszerezhetjük, csak a megfelelő kérdéseket kell feltenni az elégedetlen ügyfeleknek. Az Inc.com szakértői a Brit Fiatal Vállalkozók Tanácsával közösen összeállítottak egy kérdéssort, aminek segítségével az elégedetlen ügyfelek legalább olyan hasznos szereplői lehetnek egy-egy vállalkozás sikerének, mint az elégedettek.
Az összes többi kérdés azon alapul, hogy megtudjuk, végül is miért volt elégedetlen velünk a vásárló.
Természetesen nem bízhatjuk az elégedetlen vevőidre, hogy a szolgáltatásunk alapjait lerakják, ugyanakkor nem is hagyhatjuk figyelmen kívül, ha értékes visszajelzést kapunk tőlük. Érdemi visszajelzést pedig kétféle ügyféltől kapunk: azoktól, akik nagyon elégedettek, és azoktól, akik nagyon nem.
A vállalkozáshoz rengeteg önbizalom kell, ugyanakkor az is fontos, hogy ez a megfelelő rugalmassággal társuljon. Nem kell minden tanácsot azonnal megfogadni, de végiggondolni mindenképpen érdemes őket.
Ha az ügyfél elégedetlen, akkor bizonyára hibáztunk. Erre pedig nem árt konkrétan is rákérdezni.
Ismét hangsúlyozzuk, hogy nem kell minden javaslatot rögtön megfogadni, de mindegyiket csípőből elutasítani is rossz stratégia.
Lehet, hogy ő a világon a legelégedetlenebb ügyfél, de azért mégiscsak egy ügyfél. Valami oka pedig ennek is biztosan van.
Az emberek sokszor nem csak "beszólni" akarnak, hanem valóban lennének érdemi javító javaslataik - mégis nagyon kevés vállalat teremt erre valódi fórumot.
Ne a megoldásra fókuszáljunk, amit a cégünk nyújt: ha fejlődni akarunk, akkor sokkal inkább a problémára figyeljünk, aminek a megoldására törekszünk. Ha jól oldunk meg egy nemlétező problémát, sokkal kevésbé vagyunk hasznosak, mint ha egy tökéletlen megoldást kínálunk egy létezőre. Azt pedig, hogy az ügyfélnek mi a problémája - illetve hogy milyen probléma megoldására próbálja a mi termékünket, szolgáltatásunkat felhasználni - nála jobban senki nem tudja.