Mint ismert, Pankucsi Zoltán, gazdasági helyettes államtitkár március végén azt mondta, hogy a minisztérium a pénzváltóknak is kötelezővé tenné az online pénztárgépek használatát, illetve fontolgatják, hogy bevonják a kötelezetti körbe a szépségiparral, a wellness és fitness szolgáltatást nyújtó, a sportlétesítményeket üzemeltető és taxizással foglalkozó vállalkozásokat.
Madarász Jenő, a Pénztárgépcentrum webáruházat működtető Alt Cash Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, a pénztárgép-forgalmazók körülbelül 70 ezer új online pénztárgéppel kalkulálnak, és ezt a mennyiséget a piac szereplői gyakorlatilag bárikor képesek szállítani. A tapasztalatok szerint egy hónapban 20-25 ezer gépet lehet üzembe helyezni, ezért ehhez a mennyiséghez körülbelül három hónapra lesz szükség.
Az első nagy hullám lecsengett, a kereskedők kasszát cseréltek. Madarász Jenő elmondta, kezdettől a lehető legnagyobb választékban gondolkoztak: a kicsi, hordozható online kasszától a komoly, nagy forgalmú kereskedelmi megoldásokig igyekeztek lefedni a teljes skálát. A jövő héttől értékesítik a 270-est, amelynek elődmodellje, a 260-as nagyon népszerű lett, el is adtak belőle 23-26 ezer darabot. Fontos azonban tudni, hogy a kicsi kasszák jó híre enyhén idealizált. Mint az ügyvezető tájékoztatott, a kis pénztárgépnek a méreténél be is fejeződnek az előnyei. Mert ettől még nem biztos, hogy az ára is alacsony, az üzemeltetési költsége pedig minden bizonnyal egyáltalán nem az. A kereskedelemben nagyon sok szempont él a költségeken kívül. A pénztárgép termelőeszköz, az számít, mennyire gyors, milyen kényelmes használni. Ha valami nem elég felhasználóbarát rajta, az a sort lassítja, a forgalmat csökkenti, minden szinten kihat a vállalkozásra.
Madarász Jenő szerint mindent egybevetve a kereskedők vélhetőleg jobban járnak a nagyméretű géppel, mint a kicsivel, már csak azért is, mert a magyar papírpénz viszonylag nagy, a kényelmes kasszafiók mérete 40 x 40 centiméter. Ha minden nyitással csak egy kicsit ügyetlenkedik vele a pénztáros, az a nyitva tartás végére már akár a forgalomban megmutatkozó különbséget is jelenthet. Rendkívül fontos kérdés még, van-e trezorhasíték a kasszán, ami nagy könnyebbséget és biztonságot jelent a vállalkozásnak. A méret mellett tehát az egyszerű és megbízható használat szempontjai is fontos paraméterek. Az a vállalkozás, amelyik egyetlen okból a kicsi mellett dönt, hibát követ el.
Madarász Jenő hozzátette még, a hazai piac kicsi, mostanra meg is telt. Úgy is lehet mondani, jelenleg pang, de ez reális eredmény. Idáig a vállalkozók 30 százaléka cserélt a NAV-hoz bekötött kasszát, de a problémák modellről modellre változnak. Annak idején a pillanatnyilag legtöbbet tudó 440-es modellnek megfelelő nagy, komoly, strapabíró kiadás nem is létezett a piacon. Más esetekben a javítás nehézkes. A kereskedők érthető módon sem a cserével, sem a cseregéppel nem akarnak időt veszteni. Ezért nyerhet teret egyre inkább az a szemlélet, hogy megéri beruházni: ez egy alkalommal magasabb költséget, hosszú távon azonban előnyöket és akadálymentes működést jelent. Madarász Jenő úgy látja, amikor egy boltban a pénztárgép miatt áll a sor, a kereskedő elég gyorsan eljut arra a döntésre, hogy inkább a jó minőséget választja.