Aki nem Bill Gates, annak sztori kell

Bill Gates Ice Bucket Challenge
Ha önt elkerülte ez a kép tavaly nyáron, ön alighanem egy szikla alatt él
Vágólapra másolva!
A történetmesélés a jó marketing alapja, és a kkv-knak ezen a téren is fel kell venniük a versenyt a nagy cégekkel. Mindenkinek vannak jó történetei, legfeljebb nem tud róla. Hőssé az válik, aki kilép a komfortzónájából, és kockáztat, mondta Janata Krisztina, a Marketing Commando társalapítója a Marketing Szuperkonferencián.
Vágólapra másolva!

A történetmesélés fontos része a marketingnek. A nagy márkák látványos kampányvideókban mesélik el történetüket, ezekben pedig igazi hősként ábrázolják magukat. A kisebb vállalatoknak fel kell venniük a versenyt azokkal a cégekkel, akik 50 fős csapatot alkalmaznak arra, hogy szívszorító történeteket írjanak. De hogyan?

Az Apple mögött történet van

Janata Krisztina szerint egy lényeges különbség van Steve Jobs és Bill Gates között abban, hogy hogyan építették fel a cégüket. Bill Gates jó előadásokat tart, de nem szeret személyes dolgokat megosztani. Az Apple mögött viszont van sztori, amit pedig Steve Jobs történetmesélés szempontjából letett az asztalra, példaértékű. Mivel a világ 85 százaléka Microsoft-termékeket használ, Gates megteheti, hogy kispórolja a sztorit. Hasonló piaci pozícióban bárki más is megteheti. De ezzel a magyar kkv-szektorban elég kevesen vannak így. Nekik meg kell tanulniuk elmesélni a történetüket.

Bill Gates ritkán oszt meg személyes történetet magáról Forrás: Bill Gates Youtube

Jó alapanyag vagyok én ehhez?

Elsőre lehetetlen feladatnak tűnet, hogy érdekes és pozitív történetek meséljünk magunkról, hiszen nem szeretnénk dicsekedni, vagy hősként beállítani magunkat. Pedig minden vállalkozónak vannak történetei, amelyeket érdemes megosztani másokkal: egy nehéz szakmai döntés, egy fájó kompromisszum, vagy amikor a nulláról kellett valamit újrakezdeni. Ez mind kiváló alapanyag egy sztorihoz. Vállaljuk fel a hibáinkat, a küzdelmeket és a bizonytalanságokat. Hőssé az válik, aki kilép a komfortzónájából és kockáztat.

Felejtsük el a klasszikus szerkezetet

Amikor elmesélünk egy történetet, klasszikus szövegszerkezet helyett marketinges felépítésre törekedjünk. Ne legyen hagyományos bevezetés, hanem rögtön a krízishelyzettel induljon a történet. Utána a küszködésről és a nehézségekről számoljunk be, ahol arról is beszélhetünk, hogy milyen volt, mielőtt minden elromlott. A befejezés ne legyen kiszámítható: ha az a lezárás, amit az olvasó vár, akkor csalódni fog. Nincs az a szövegíró, aki jobban meg tudná írni a történetünket, mint mi magunk. Ne nagy hősi eposzban gondolkodjunk, hanem kis történeteken, amelyek rólunk szólnak.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!