Aki nem Bill Gates, annak sztori kell
![Bill Gates Ice Bucket Challenge](https://cdn.origo.hu/2023/12/A9E6_SUBk53ywQYyU1F_DDeA0sJpzJlRdnC11GZy80Q/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzJhNTYyMjEyMDdmZDRjYzM5YjIxMjQ5Yzg4ZmZkOTNi.webp)
A történetmesélés fontos része a marketingnek. A nagy márkák látványos kampányvideókban mesélik el történetüket, ezekben pedig igazi hősként ábrázolják magukat. A kisebb vállalatoknak fel kell venniük a versenyt azokkal a cégekkel, akik 50 fős csapatot alkalmaznak arra, hogy szívszorító történeteket írjanak. De hogyan?
Janata Krisztina szerint egy lényeges különbség van Steve Jobs és Bill Gates között abban, hogy hogyan építették fel a cégüket. Bill Gates jó előadásokat tart, de nem szeret személyes dolgokat megosztani. Az Apple mögött viszont van sztori, amit pedig Steve Jobs történetmesélés szempontjából letett az asztalra, példaértékű. Mivel a világ 85 százaléka Microsoft-termékeket használ, Gates megteheti, hogy kispórolja a sztorit. Hasonló piaci pozícióban bárki más is megteheti. De ezzel a magyar kkv-szektorban elég kevesen vannak így. Nekik meg kell tanulniuk elmesélni a történetüket.
Elsőre lehetetlen feladatnak tűnet, hogy érdekes és pozitív történetek meséljünk magunkról, hiszen nem szeretnénk dicsekedni, vagy hősként beállítani magunkat. Pedig minden vállalkozónak vannak történetei, amelyeket érdemes megosztani másokkal: egy nehéz szakmai döntés, egy fájó kompromisszum, vagy amikor a nulláról kellett valamit újrakezdeni. Ez mind kiváló alapanyag egy sztorihoz. Vállaljuk fel a hibáinkat, a küzdelmeket és a bizonytalanságokat. Hőssé az válik, aki kilép a komfortzónájából és kockáztat.
Amikor elmesélünk egy történetet, klasszikus szövegszerkezet helyett marketinges felépítésre törekedjünk. Ne legyen hagyományos bevezetés, hanem rögtön a krízishelyzettel induljon a történet. Utána a küszködésről és a nehézségekről számoljunk be, ahol arról is beszélhetünk, hogy milyen volt, mielőtt minden elromlott. A befejezés ne legyen kiszámítható: ha az a lezárás, amit az olvasó vár, akkor csalódni fog. Nincs az a szövegíró, aki jobban meg tudná írni a történetünket, mint mi magunk. Ne nagy hősi eposzban gondolkodjunk, hanem kis történeteken, amelyek rólunk szólnak.