Hogyan szerezzen pénzt egy induló vállalkozás?
![Ugorj bele az ismeretlenbe! - Májusi pénzhoroszkóp, horoszkóp](https://cdn.origo.hu/2023/12/ELBUR5l0pPr4skS1r8_f19180EOplvjW4Y5pOhiYC5k/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzYyZTkzMjQwMmU1NzRiMDFhNjgyMmY5NTUwMGQwODJi.webp)
Tekintettel arra, hogy a szíve nem is olyan mélyén minden startup a Szilícium-völgyről álmodozik, a hazai cégeknek is releváns lehet ez a néhány, az amerikai állapotokat tükröző adat:
Ha ez a helyzet a tengeren túl, képzelhetni, mekkora esélye van itthon egy induló startupnak a tőkebevonásra. Égetően fontos tehát vagy alternatív forrást találnia – ez általában az FFF szakasz, amikor csak a rokonok, a barátok és a bolondok hisznek az ötletében –, illetve a nyereséget visszaforgató önfenntartás – a startupok nyelvén beleállni a bootstrapping nevű stratégiába. Ami akár több év folyamatos lemondással járhat – de cserébe nem kell üzletrészt átadni, nincs külső kontroll, a napról-napra növekvő önbecsülés mellett pedig egyben marad a cég vagyona. Ősszel olvashatták az Üzletrészen a Jószakit működtető és az Easylinget kitaláló magyar startup, a Skawa portréját. Ebben Faragó Péter elmeséli, hogy a munkájukban a bootstrap tudatos stratégia volt.
De mi kell hozzá?
Mindenek előtt be kell lőni a termék pozícióját a piacon: hányan kínálják már? Ha erős a konkurencia, mit tud tenni azért, hogy kiragyogjon a tömegből? Ha épp ellenkezőleg, más nem foglalkozik a szolgáltatásával, mi lehet az oka? Tényleg arany tojást tojó tyúkot tart a kezében, vagy nem véletlen, hogy ahová készül, ott nincs tolongás? Mivel tudja kívánatossá tenni azt, amit kitalált?
Csak az IT-startupok tudják eladni a terméküket, mielőtt az még elkészült. Az MVP klasszikusan egyszerre trójai faló és első fecske. Azzal házalni, ami még nem létezik kockázatos és nem konvencionális stratégia – de azt valóban képes garantálni, hogy ne előzzön be senki.
A bootstrapping kulcsszavai az önfegyelem és önmegtartóztatás, de ez hosszú távon nagyon stresszes, a tartalékok pedig látványosan végesek. Ezért olyan üzleti modellre van szükség, amelyik gyorsan generál forgalmat és bevételt, folyamatos cashflowt biztosít. Ezen a linken csak olyan startupokat talál, amelyek bootstrappeltek, gyorsan mozognak és gyorsan reagálnak, többnyire kiegészítő szolgáltatásokat vagy termékeket kínálnak. Néhány példa: a RapidLed akváriumokba szerel LED-világítást, a Rivendell egyedi megrendelésre helyez el parafaborítást a kormányon és más különleges megoldásokat bicikliken, az InsuranceAgents vagyonokat spórol meg az ügyfeleinek azzal, hogy biztosításokat hasonlít össze.
Legalábbis kezdetben. A startupok elárasztják közleményekkel a szerkesztőket és a bloggereket. Nem ügynökségeket bombáznak, hanem a sajtót. És megtalálják azokat a sajtómunkásokat, akik szívesen hallgatnak történeteket nehézségekről és megoldásokról első kézből. Számos lehetőséget talál az instant PR-re, ez itt csak egy a sok közül.
Ha el tudja érni, hogy az emberek odalegyenek a termékéért, ők fognak lelkesedni, ők fogják fényezni. A korai felhasználó spontán büszkesége önmagában tőke. Micsoda szerencse, hogy fel van találva a közösségi média, ahol gombnyomásra megosztjuk friss örömünket a köreinkkel. Igazán nem butaság erre rásegíteni egy kicsit: adjon kedvezményes kupont azoknak, akik megosztják a weboldalt, találjon ki hashtaget, osszon meg fotókat felhasználókról és a termékről a saját Facebook oldalán.
A semmitmondó webszájt azt üzeni, hogy a cég nem becsüli az ügyfeleit és nem igényes a saját ügyeiben, a drága és jól belőtt oldal viszont általában annyi pénzt visz el, hogy marketingre már nem marad. Attól ne fájjon a feje, ha a vállalkozása valamilyen – például Wordpress – sablonnal indul. Majd amikor stabilizálódik a cashflow, kicsinosíttatja egy profival.
Természetesen minél komolyabb és minél több potenciális vásárlót ér el, annál többe kerül a márkaépítés. De ezt ki lehet váltani igazán kreatív ötletekkel. A Newcastle Brown Ale nem vett szpotot a Super Bowl alatt. De felhúztak egy majdnem kampányt: készítettek egy majdnem reklámvideót, amelyben majdnem főszereplő Anna Kendrick. Majdnem vicces is lett, beütött a vírushatás, pedig majdnem sem kellett túl mélyen nyúlniuk hozzá a zsebükbe.
A kezdő vállalkozás még el sem indult, amikor már súlyos kiadások nyomasztják. Megkerülhetetlen a pénzügyi fegyelem, és az is, hogy a legkisebb kiadásnak is legyen nyoma. A trehány könyvelés keserű ébredéshez vezet. Keressen könyvelőszoftvereket, amíg a hosszú távon foglalkoztatott könyvelő még csak álom. És legyen naprakész a pénzügyekben. Ehhez hozzátartozik az is, hogy vasszigorral átgondolja a személyes kiadásait. A bootstrapping semmiképp nem az „Életemben nem kerestem ilyen jól” rokon értelmű kifejezése, de nem is arra való. Egy vasmarkú iskolaigazgató szemével kell átfutnia minden tervezett költségét. A pénzügyi fegyelem mindig döntés: tömegközlekedés autó helyett, pár száz forintból otthon elkészített ebéd, ingyenes eszközök. Esetleg vizsgálja felül az elmúlt néhány hónap banki egyenlegét, és vonja le a következtetést, mit lehet csökkenteni vagy elhagyni. Tanuljon Katona Ildikótól, aki saját bevallása szerint mindig is szikével mérte a költségvetést könyvkiadójában.
Természetesen ha egy munkafolyamat feltétele a speciális tudás, nincs mese, ki kell szervezni. De az nagyon nem mindegy, hogy valamit nem tudunk elvégezni, vagy csak kedvünk nincs hozzá, mondjuk mert nemszeretem feladat. Az sem biztos, hogy megjön a kedve csak azért, mert rákényszeríti az élet, de ha belegondol, hogy ezzel is költséget takarít meg, mindjárt könnyebbnek tűnik már ránézésre is. Az irodát például könnyűszerrel kifestheti és bepolcozhatja egy kis baráti összefogással. Azt a néhány rekesz sört persze tekintheti kényszerköltségnek, de azért minden bizonnyal jó befektetés.
Közhelyekből nem élünk meg, de kezdet könnyű még nem volt a világtörténelemben. A bizalom sem két perc alatt épül fel. A beszállítókat és a viszonteladókat meg kell győzni. Elképzelhető, hogy hónapokon át nem engedheti meg magának, hogy leszálljon a telefonról – de az eredmény a kapcsolatépítés. Gulyás Sári naponta nyolc órán át szervezte, hogyan jelenik meg a Pikpakk cipő a Kickstarteren, pedig egyetlen splashscreenről beszélünk – de az eredmény a túlteljesített kampány lett. Ha szívességet vagy segítséget kér, rengetegen el fogják utasítani. Ne tüdőzze le, semmi személyes nincs benne. Az induló startup legfontosabb dolga, hogy ne adja fel a küzdelmet. Ha úgy érzi, túl sokat hibázik, gondoljon arra: soha még bukás olyan elfogadott nem volt, mint ebben a kultúrában.