Irigység és harag kell a sikeres vállalkozáshoz
![Dühös menyasszony](https://cdn.origo.hu/2023/12/_HhOXQfHXowAZ3v0-l1qlz1M9f6_SXWkFsYWCDaJerk/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzZjMjQxOTNkOGViNDQwMzI5ZmMzOWM0MDk1NGRiNzJl.webp)
Wolf Gábor, a Marketing Commando alapítójának előadása nyitotta a 2015-ös Marketing Szuperkonferenciát. A szakember szerint az a legfontosabb, hogy inspirálni tudjunk másokat: „Az emberek általában rákapaszkodnak arra, aki inspirálja őket – ha ezt eléred, te leszel a töltő, aki tudja, hogy kell bekapcsolni bennük a tartalékhajtóművet”. Bár a hatékony marketing alapja a minőségi termék és a jó ajánlat, a tudatos kommunikáció sok kkv-nál nem alap. Épp ezért, ha valaki energiát fordít rá, hatalmas versenyelőnyt szerez a konkurenciával szemben.
Az inspiráció kulcsa, hogy tudjuk, mivel hathatunk direkt az emberek belső motivációjára. Ezzel kapcsolatban Wolf hét főbűnről beszélt, amelyeket mindannyian elkövetünk. Ezek a torkosság, a bujaság, a kapzsiság, a harag, az irigység, a büszkeség és a lustaság. Az említett bűnök többnyire átfedésben vannak azokkal, amelyeket a római katolikus egyház tanítása jelöl meg. A főbűnöket általában a kárhozattal hozzuk kapcsolatba, pedig pozitív irányba fordíthatók, és mind beleépíthetők a marketing-stratégiába.
A bujaság vonzerején nincs mit magyarázni. De mire jó az irigység? Ha például szakmai rendezvényre szeretnénk csábítani egy céget, fontos szempont lehet, hogy ott lesz-e a konkurencia. Ha igen, akkor nyilván ő is ott akar lenni, nehogy hátrányba kerüljön. Ha rájátszunk arra, ami minden emberben, így minden vállalkozóban és cégtulajdonosban megvan, növelhetjük az adott rendezvény résztvevőinek a számát.
Hogyan adjunk el szolgáltatást egy lusta embernek? Biztosan mindenkinek van olyan esetleges ügyfele, aki feliratkozott a hírlevélre, folyton rákattint a tartalmaira, látszik, hogy érdeklődik, de végül nem vásárol. Ilyenkor nem érdemes egy újabb automatikus e-mailt küldeni arról, hogy mit olvasson el. Ehelyett ajánljunk neki segítséget úgy, hogy az üzenete ez legyen: „Hello, segíthetek?” A halogatás nagy teher: ha akár egy napig is halogatunk valamit, akár teendőt vagy döntést, az a nap minden percében ott lebeg fejünk felett. Ha ez az illető régóta azon rágódott, hogy vásároljon-e, ezzel segítünk véget vetni a halogatásnak, és tehermentesítjük.
Az a titok, hogy ne azonnal az eladás legyen a cél. Ha a potenciális vevők vagy ügyfelek azt látják, hogy csak a profitra hajtunk, nem leszünk szimpatikusak, és átpártolnak máshoz. Nagy a kísértés, hogy ha van egy jó blogposztunk, amelyet Facebookon is posztoltunk, beszúrjunk egy a webshopunkra vagy a szolgáltatásaink listájára mutató linket. Ennek a kísértésnek ellen kell állni. Ne legyen ott mindjárt az elején a gyanú, hogy egy kereskedő próbálja eladni a termékét. Azt lássák az olvasók, hogy ez egy jó fej ember, aki megosztott velük egy hasznos tartalmat. Utána lehet fontos a remarketing, amikor azoknak jelenik meg a hirdetés, akik elolvasták a posztot. Az olvasó pedig ilyenkor megörül: jé, ettől a jó fej embertől vásárolni is lehet.