Az elmúlt egy év során igen nagy árváltozásokat tapasztalhatott az, aki rendszeresen használja az autóját, ezért, mondhatni, sűrűn megfordul a hazai benzinkutakon. Míg a benzin átlagára 2014. szeptember elején még 420 forint volt, az utána következő négy hónapban közel 100 forinttal csökkent, megközelítve a 310-320 forintos literenkénti üzemanyagárat. Mindez az olajárak elmúlt egy évben tapasztalt zuhanásának volt köszönhető. Március közepétől újra felfelé vette az irányt az olajár, amit hazánkban is érezhettük az emelkedő üzemanyagárakon keresztül, így már újra a 400 forintos szintek közelében forgott a benzin ára júliusban.
Ugyanakkor elnézve az olajár elmúlt egy hónapban mutatott gyenge teljesítményét, további áresés is elképzelhető lehet.
Ennek első lépése lehet a szerdai jelentős árcsökkenés is (múlt pénteken szintén lejjebb mentek az árak), amely során kilenc forinttal csökken a 95-ös benzin és három forinttal a gázolaj literenkénti ára. Így a 95-ös benzin átlagára 384 forintra, a gázolajé pedig 366 forintra változik. De akár további áresés is jöhet - ha érdekli, hogy miért, akkor mindenképp olvasson tovább.
Persze azért nem ennyire egyszerű a képlet, hisz egyrészt a hazai üzemanyagárak nagyjából felét az adók teszik ki (áfa és jövedéki adó), így a kiskereskedelmi ár változásában tompítottabban jelenik meg az olajár mozgása. Másrészt azt sem szabad elfelejteni, hogy az olajat dollárban mérik, a kutakon pedig forintért tankolunk. Vagyis ha a forint árfolyama gyengül a dollárhoz képest, az relatíve drágábbá teszi számunkra a hazai tankolást. Márpedig január óta az USDHUF árfolyama inkább oldalazó mozgást mutat 267-291-es árfolyam között, és a dollár relatív ereje, illetve a nemzetközi devizapiacokon várható tovább dollárerősödés inkább felfelé fogja hajtani ezt az árfolyamot, megközelítve akár a 300-as szintet is, amelyre 2001 óta nem volt példa.
Ilyen szempontból nem sokat számít az, hogy a forint hogyan viselkedik az euróval szemben, bár a Magyar Nemzeti Bank hétfői bejelentése, tudniillik, hogy nem folytatják tovább a kamatcsökkentési ciklust, az EURHUF árfolyamában is okozhat még további árfolyamcsökkenést, azaz forinterősödést, célba véve a 300-305 közötti szinteket, ahogy erről már korábban is írtunk az Investor hasábjain.
Bármelyik olajfajtát (Brent vagy WTI) is vizsgáljuk, igazából mindkét grafikonon az újjáéledő, trendszerű árfolyamcsökkenés jegyeit lehet látni, amely során újabb, még a januári mélypontok (WTI esetében 44, Brent esetében 47 dollár) alatti árfolyamok is kialakulhatnak, további nyomás alá helyezve az olajárakat. Persze mindezt az olajpiac túltermelése is táplálja, illetve azon kalkulációk, amik az Irán elleni nyugati szankciók feloldásán alapulnak, miszerint az ázsiai ország jelentősen növelheti a napi kitermelési mennyiséget a következő hónapokban.
Ha így nézzük a folyamatokat, akkor mindenképp várható, hogy a hazai benzinkutaknál további, akár jelentős (kb. 20-30 forintos) árfolyamcsökkenés is kialakulhat a következő hónapokban, bár egyelőre nem érdemes az év eleji 320 forintos üzemanyagárakkal kalkulálni, pláne ha a forint gyengülő pályán mozog a dollárral szemben.