A barcelonai hatóságok egészen az Európai Unió Bíróságához vitték az Uber körül kialakult vitát. A katalán bírák arra kérték fel luxemburgi kollegáikat, hogy vizsgálják meg az amerikai vállalat üzleti modelljét, miszerint
a cég tevékenysége fuvarozási, avagy digitális szolgáltatásnak minősül-e, ahogy a tengerentúli vállalat önmagát nevezi
- közölte a Financial Times.
Azért is övezi nagy várakozás az uniós bíróság döntését, hiszen az egészen a cég működésének a felfüggesztéséhez vezethet, elvéve ezzel más társaságok kedvét is hasonló kezdeményezésektől.
Az ügynek két kimenetele lehetséges:
1. Ha az uniós bírák úgy döntenek, hogy a cég tevékenysége egy online platformon keresztül nyújtott szolgáltatás, akkor a tagállamok hatóságainak sokkal nehezebb dolguk lesz a jövőben az Uber és hasonszőrű cégek korlátozására.
2. Ellenkező döntés esetén - vagyis fuvarozó társaságnak minősítik a vállalatot - az Ubernek kell teljesen újrastrukturálni üzleti modelljét, ami jelentős költségnövekedéssel fog járni.
A mobil applikáción keresztül nyújtott fuvarozási szolgáltató több uniós tagállam hatóságainál is kiverte a biztosítékot. Franciaországban, Spanyolországban és Németországban betiltották az uberezést.
Az ügy a hazai taxisberkekben is felkavarta az állóvizet, ami egészen a demonstrációig vezetett, de a NAV is egyre inkább elkezdett érdeklődni a hobbi taxizók tevékenység iránt, akik sem számlát adni nem tudtak, sem adószámmal nem rendelkeztek, de mégis kerestek a fuvarokon. Ahogy arról az Origo korábban beszámolt,
itthon július 7-én hirdették ki az új taxisrendeletet, amely szinte teljesen ellehetetleníti az alkalmi taxizást.
Az új szabályozás szerint a cég tevékenysége személyszállításnak minősül, de nyugati - tagországi szintű – szabályozással ellentétben nem került betiltásra.
Az Investor beszámolt arról is, hogy a sok vitát kavaró taxitársaságot 7,3 millió dollárra, azaz közel 2 milliárd forintra bírságolták a vállalkozás szülőföldjén, az Egyesült Államokban. Az amerikai vállalatra Kalifornia állam illetékes hatósága szabta ki a nagymértékű büntetést, mivel a cég nem adott ki információkat többek között az okozott balesetek számáról, ügyfélkörének nagyságáról és az elérhető járműállományról. A vállalkozás ezen felül 30 napot kapott az adatok beszolgáltatására, különben tevékenysége felfüggesztésére kerül a nyugati-parti államban.
A vállalat hazai PR megjelenéseit koordináló cég az Investor szerkesztőségébe az alábbi levelet juttatta el, melyben az Uber csalódottságának és egyet nem értésének adott hangot a kaliforniai ügy kapcsán:
„Csalódottak vagyunk a döntéssel és az azzal járó bírsággal kapcsolatban. Fellebbezünk az ítélet ellen, hiszen az Uber elegendő mennyiségű adatot szolgáltatott a kaliforniai közlekedési bizottságnak - ugyanannyi információt, mint bármely más városban, és eddig sehol máshol nem éltek kifogással a rendelkezésre bocsátott adatok részletessége miatt. További adatközlés véleményünk szerint adat- és személyiségi jogvédelmi szempontból aggályos lenne a felhasználóinkra és autóspartnereinkre nézve. Meggyőződésünk szerint ezekkel a lépésekkel a közlekedési bizottság túllépi hatáskörét, és nem segíti a közbiztonság fejlődését.”