Sokkoló, hogy stockholmi forgalomban körülnézve az autósok 30 százaléka általában épp parkolót keres. A svéd fővárost a skandináv területek mintavárosának választotta a Copenhagen Economics elemzése, ezért a cikk megállapításai is erre a városra érvényesek. A problémákból, mint a dugó és a parkolóhelyek hiánya, könnyen Budapestre is ráismerhetünk. Itt közlekedve pedig nem nehéz elképzelni, hogy a megállapítások közül sok nálunk is érvényes lehet.
A forgalom harmada gyakorlatilag felesleges, és még dugók is vannak, ami pedig az időnket veszi el. Évente például 2 hétet keres parkolót, áll dugóban és veszít más közlekedési nehézségek miatt egy stockholmi polgár.
Az elvesztegetett idő 4 hét lehet 2030-ra, ha nem változna semmi.
Ezen másképp nem tudunk változtatni, csak ha valahogy kevesebb kocsi lesz az utakon. vagyis egyre többen választják a tömegközlekedést, a kerékpározást, motorozást vagy az autókba többen ülnek, hogy kevesebb jármű is elég legyen.
Ezt el lehet érni adókkal, mint a nálunk is nagy valószínűséggel jövőre életbe lépő dugódíjjal. A benzinár emelésével is lehet hatni az emberekre, hogy olcsóbb alternatívát keressenek. A tanulmány szerint azonban van jobb megoldás is.
Engedni kell például az embereknek, hogy a kocsijukat megosszák és így jövedelmet szerezzenek. Az Uber és WunderCar szerű alkalmazásokkal épp ezt tehetjük meg, és a tanulmány szerzői szerint, ha egy autós így tesz, akkor 4-6 másik el is adja a sajátját.
Magyarországon az Uber 2000 autóssal számolt. Itt tehát akár 8000 gépjármű is eltűnhetne.
Ennyi kocsi, már a forgalomban és a parkolóhelyeken is meglátszana. Tehát, ha lenne stabil olcsó alternatíva a taxizásra, akkor sokkal kevesebb lenne a dugó és a forgalom. Ráadásul maguk a fuvarozók se járnának rosszul, mert egyre nőne azoknak a köre, akik igénybe vehetik a szolgáltatásukat a tanulmány szerint a taxik és autómegosztók forgalma már középtávon is 60 százalékkal növekedhetne.
Közösségi autómegosztás
A közösségi gazdaság a használati tárgyaink megosztásán alapszik. Több cég az autósokra koncentrál lehetővé teszi, hogy megosszuk az autónkat másokkal. Ezzel a tulajdonos csökkentheti az gépjárműtartás költségeit és kereshet egy kis mellékest. Az itthon is megjelent cégeket, mint az Uber és a Wundercar gyakran éri olyan vád, hogy segíti felhasználóit az adóelkerülésben, akik valójában taxiznak engedélyek nélkül.Tanulmány arra is kitér, hogy az autósok egyébként is hajlamosak túlhajtani a kocsit.
A szükségesnél átlagosan 15 százalékkal többet használják az autójukat.
Tehát, akinek ott a négykerekűje, az kevésbé szívesen sétál vagy biciklizik. A forgalom tehát annál nagyobb mértékben is csökken, mint amennyi csak a kevesebb autóból következne.
A kevesebb dugó miatt a tömegközlekedés is megbízhatóbb lehet, ami tovább növelheti azok számát, akik lemondanak az autójukról. A kisebb forgalomban pedig a biciklizés biztonságosabb, így sokan arra pattanhatnak inkább.
A tanulmány összegzése szerint 25 ezerrel kevesebb gépjármű lesz forgalomban Stockholmban, ha hagyják működni az Uber szerű szolgáltatásokat. Ez a gyakorlataban 37 ezerrel kevesebb gépjárművek által megtett utat is jelentene a városban. Eközben 42 ezerrel többen bicajoznának vagy gyalogolnának. A várakozások szerint még a vonatforgalom is nőne 21 ezer utassal.
Utasok száma/nap | Utak száma/nap | |
Saját jármű | - 135 000 | - 84 000 |
Busz | - 6 000 | - |
Taxi | - 23 000 | - 15 000 |
Autómegosztás | + 112 000 | +61 000 |
Összesen | -40 000 | - 37 000 |
Vonat | +21 000 | |
Kerékpár, gyaloglás | + 42 000 | |
Egyéb | +4 000 | |
Összesen | + 27 000 |
Stokholmban alig 800 ezren élnek. A lakosok száma a nagyobb környezettel együtt is jóval kisebb, mint Budapesté. A tanulmányban felvázolt problémák viszont hasonlóak, feltételezhető, hogy itthon is hasonló irányú változások indulnának be, akár drasztikusabb méretben is, ha a támogatóbban álnának hozzá a közösségi közlekedéshez.
A Bloomberg arról írt, hogy még a 1600 kocsival rendelkező Taxi Stockholm szerint is jót tesz az Uber a városnak, mert serkenti a fejlődést.
Az állam sem tiltaná, minden egészséges versenyt üdvözöl, bár minden szabályt velük is betartatnak.
Hozzá kell tenni, hogy itt a taxisoknak sincs kötelező tarifa, de még így is 40 százalékkal drágábban tudnak működni, mint a közösségi autótársaságok.
Nálunk jelenleg gyakorlatilag tiltás van érvényben, bár a cégek nem álltak le.
A magyar kormánynak leginkább adózási problémái vannak a szolgáltatással szemben,
bár mi is rámutattunk már, hogy több országban is egyszerűen megoldották már ezt.