A bank azzal számolt, hogy a legrosszabb forgatókönyv esetében a Volkswagen-botrány 1 és 1,5 százalékpont közti mértékben vághatja meg a cseh és a magyar gazdasági növekedést – írja a Bloomberg. Az elemzők szerint Lengyelország és Románia esetében kevesebb mint 0,5 százalékpontos lehet a hatás.
A német autóiparral való gazdasági összefonódás Magyarország és Csehország esetében is igen erős. A VW hazánkban motorokat gyárt, míg Csehországban a legnagyobb autógyártó, a Skoda tulajdonosa, a botrány pedig erősen fenyegeti a globális értékesítést.
A közép-európai régióban az autóipar 10-20 százalékát adja a teljes exportnak és 10-20 százalékát a feldolgozóipar bruttó hozzáadott értékének.
„Az autóipar kiemelt jelentősége és az erős összefonódás a német gyártókkal különösen sérülékeny pozíciót jelent a közép-kelet-európai országok számára a VW-botrány esetében” – hangsúlyozza a Bank of America elemzése. Kiemelve, Magyarország és Csehország lehet a leginkább érintve.
Az elemzők szerint a legvalószínűbb, hogy a magyar jegybank reagálni fog a botrány potenciális negatív következményeire, mégpedig a monetáris kondíciók lazításával.
A jelentés külön foglalkozik Oroszországgal is. Hangsúlyozza, hogy tavaly a VW az orosz autógyártás mintegy 5 százalékát tette ki, ami limitálja a közvetlen hatást a teljes gazdaságra. Ami azonban Oroszországot erősen érintheti, az egy rendszerszintű változás. Amennyiben ugyanis Európában csökken a dízelfogyasztás, és erősödik az elmozdulás a környezetbarát energiaforrások felé, akkor visszaeshet a kereslet Oroszország olajtermékei iránt is.
„Oroszország leginkább az európai üzemanyag-kereslet rendszerszintű átalakulásától szenvedhet a közeljövőben.” Ez pedig akár alá is áshatja az orosz gazdaság hosszú távú növekedési potenciálját – írja az elemzés.