Brian Chesky, az Airbnb alapítója sosem tervezte, hogy vállalkozó lesz. Mielőtt elkezdte felépíteni az Airbnb-t, azért küzdött, hogy előteremtse a pénzt San Franciscó-i albérletére. Joe Gebbiával, a cég társalapítójával egyszer felfújtak pár matracot, és kiadták a lakást néhány turistának, akik egy dizájnkonferenciára érkeztek a városba. Így született
az ötlet, amely mára komoly céggé nőtte ki magát: 34 ezer városban 1,7 millió szálláshelyet kínál világszerte.
A történet 2007-ben indult, és Chesky levont néhány fontos tanulságot, miközben felépítette több milliárd dolláros üzletét úgy, hogy szinte semmi vállalkozói tapasztalata nem volt.
A következőt olyan gyakran mondják a befutott vállalkozók, hogy szinte már közhely: „amit én ajánlok, az nem termék, hanem megoldás”. Az alapítás történetét ismerve, nem kétség, hogy kevés példán olyan könnyű ezt szemléltetni, mint az Airbnb-n.
Ha egy jó ötletet kerestünk volna, ez biztosan nem jutott volna az eszünkbe”
– véli Chesky. Elég arra törekedni, hogy a saját életünkben oldjunk meg egy problémát. Azoknak, akik hasonló cipőben járnak, szintén segítség lesz a szolgáltatás, és jó esetben fizetni is hajlandóak lesznek érte.
Mi a sharing economy?
Rengeteg mindenünk van, amit nem használunk ki teljesen, lehet az például egy lakás, amiben nem lakunk. A megosztáson alapuló oldalak célja, hogy ezeket az erőforrásokat pénzzé tegyük. Ilyen az Airbnb, amely lakáskiadásra szakosodott, de hasonlóan működik az Uber is, amely a személyszállításra állt rá, de van takarító, ételmegosztó és még sok tucat egyéb formája is a sharing economynak. Az interneten olcsón és gyorsan lehet hirdetni, nincs belépési korlát.Chesky környezetében van körülbelül 20-30 vállalkozó, akiket a mentorának tart. „Minden alkalommal, amikor nem tudtam, hogy hogyan kell valamit csinálni, rájöttem, hogy
ismerek olyat, aki tudja.”
A céltudatos vállalkozók jól teszik, ha kitartóan keresnek segítőket és tanácsadókat, akik átadják a tudásukat. A sikeres vállalkozók között bőven vannak segítőkész emberek.
Az Airbnb-ből meg is lehet élni
A 34 év alattiak között a legnépszerűbb a sharing economy, közülük sokan meg is élnek belőle. Az erre vállalkozók 25,7 százalékának van más vállalkozása is, míg 25 százalék teljes állás mellett foglalkozik ezzel. A legtöbbet az uberes sofőrök és az Airbnb szállásadói keresik, óránként 25 dollárt. Azok, akik takarítást vállalnak, sokkal kevesebbet, csak 15 dollárt vihetnek haza óránként.Az alapító úgy gondolja, hogy sokkal előnyösebb, ha száz ember imád egy céget, mint ha egymillióan ismerik és kedvelik. „A száz elégedett ember pedig fejenként tíz másik embernek viszi tovább a jó hírünket, ami további elkötelezett fogyasztókat jelent” – véli Chesky. Ezenkívül menedzsment szempontjából is
könnyebb egy szűkebb fogyasztói csoportra koncentrálni,
mint szélesebb tömegeknek megfelelni.
Az Airbnb többször megszenvedett a helyi és nemzetközi szálláshely-szolgáltatással kapcsolatos jogszabályokkal. Ez a veszély nem minden iparágban fenyeget, de
a közösségi szolgáltatások minden típusa felvet jogi problémákat,
így adott esetben még egy technológiai startupnak is számolnia kell a problémával. Ez óriási akadály lehet egy startup fejlődésében, de tudással és nyitottsággal nem leküzdhetetlen. „Az Airbnb esetében is abszolút lehet többről szó, mint a helyi törvényekkel való együttélésről” – kommentálta Chesky a jogi és szabályozási kérdésekkel kapcsolatos Airbnb körüli vitákat.