Hatalmas lemaradásban a hazai vállalkozók

Figyelj, ha interneten keresztül foglalsz utazást – ne hagyd, hogy átverjenek!, család
A weboldalon is van aktualitás, de a végső cél az ügyfélszerzés és a márkaépítés
Vágólapra másolva!
Az infokommunikációs technológiák, különösen egy jó weboldal, kincset érhet a vállalkozások számára. A magyar kis- és középvállalatok meglepően alacsony arányban képviseltetik azonban magukat a neten.
Vágólapra másolva!

Noha az internetes kereskedelem évente az ötödével növekszik, a magyar cégek közel felének azonban még honlapja sincs. Ennek egyik oka feltehetően az, hogy sokan úgy gondolják nehéz és költséges befektetés összehozni egy jó weboldalt.

A sor végére szorult Magyarország

Az OECD 2015-ös digitális gazdaságról szóló jelentéséből az is kiderült, hogy bár a tagállamok vállalkozásainak átlagosan 95 százaléka rendelkezik igazán gyors szélessávú internetkapcsolattal, Magyarországon még mindig nagy a különbség e téren a nagyok és a kicsik között (12 százalékpont).

Igen rosszul állunk a rangsorban a céges weboldalak terén is: az OECD-országok vállalkozásainak 76 százalékának volt weboldala 2014-ben (a 2009-es 70 százalék után), Magyarországon ez az adat mindössze 61,3 százalék (az öt évvel korábban mért 50,8 százalékot követően), amellyel

hazánk a vizsgált államok közül alulról az ötödik.

Félelmek és lemaradás

„A kisebb cégek noha látják a honlapok valódi hasznát és hozadékát, nem tudják, hogy mekkora beruházás ez, illetve hogy miként kezdjenek hozzá a webes jelenlét felépítéséhez. A Bell Research legutóbbi adatai szerint a hazai cégek 65 százalékának nincs weboldala, ami egybevág a saját ügyfeleink körében tapasztaltakkal. Szembetűnő a különbség a mikrovállalkozások és a 10-nél több alkalmazottat foglalkoztató cégek között.

Jelenleg mintegy 150 ezer olyan kkv működik, amelyik egyelőre nincs fent a neten.

Az ő bevételeik is egyszerűen és gyorsan növelhetők lehetnének egy jó weboldallal. "– mondta Lakatos Péter, a Magyar Telekom kis- és középvállalati szolgáltatások vezérigazgató-helyettese.

Az adatok szerint 4800 közepes vállalkozás közül kevesebb, mint húsz százaléka nincs fent az interneten. A 211 ezer kisvállalkozás között viszont hetven százaléknál is magasabb ez az arány. Összességében a magyar vállalkozások kevesebb, mint 35 százaléka rendelkezik honlappal, miközben az Európai Unióban ez az arány 64 százalék.

Bővülő terület

Hasonló jelenség figyelhető meg a webáruházak esetében is. Sokan ugyanis úgy látják, hogy webáruházat üzemeltetni – a jó honlaphoz hasonlóan – drága és bonyolult. A hazai kiskereskedelmi statisztikák azonban azt mutatják, hogy az online kereskedelem fontos területet jelent.

2014-ben 5 százalékkal nőtt az összforgalom, az online vásárlások értéke 22 százalékkal emelkedett.

A vevők jelentős része pedig a hagyományos vásárlást megelőzően is az interneten néz utána a keresett termékeknek és szolgáltatásoknak, itt hasonlítja össze az árakat.

A nemzetközi összehasonlítás azért is szükséges, mert az internet révén akár a kkv-k is könnyedén kiléphetnek a nagyvilágba. Egy olyan határok nélküli gazdasági terület nyílhat meg, amely révén akár nemzetközi nagyokkal is fel lehet venni a versenyt.

Az internet révén a kkv-k is könnyen kilépnek a nagyvilágba. Forrás: Flickr

Jóllehet távoli ország, de az elmúlt évek infrastrukturális reformjai miatt érdekes nemzetközi összevetést kínál India, ahol 2013-ban a kkv-k 49 százaléka rendelkezett weboldallal és csak 29 százalék volt érdekelt az e-kereskedelemben. Egy kutatás szerint körükben

43 százalékos profitbővülést mértek, amikor az internethasználat megduplázódott, és az internetnek köszönhetően 69 százalékkal nőtt a fogyasztói körük.

Luxus a nagyvilágban

De nem kell ilyen messzire menni ahhoz, hogy sikertörténeteket láthassunk. Ha Magyarországon van olyan kisvállalkozás, amelynek versenyképességéről saját sikerei beszélnek, akkor az a Splendor, Nagyné Ráski Orsolya és Nagy Dániel közös ékszermárkája. A személyi ékszertervezők, sokszoros nemzetközi díjnyertes ötvösök, annak köszönhetik belépésüket a valódi luxuscikkek piacára, hogy

idejekorán felismerték az internetes jelenlét fontosságát.

Annak idején sem a honlapkészítésről nem tudtak semmit, sem pénzük nem volt túl sok, mégis élenjártak a netes megjelenésnek.

Hogy mennyit jelentett az Splendor fejlődésében az internetes jelenlét, arra Nagy Dániel számos történetet tud idézni. Rendszerint előfordul, hogy az ügyfelek eredetileg nem őket keresik, sőt, olyanra is volt példa, hogy egy ügyfelük bevallotta, hogy véletlenül találta meg őket az interneten. Ezért fontos a jó online jelenlét. A netről is bármikor jöhet egy komoly üzlet, vagy egy szoros barátság.

Webkönnyen

„Az elnyert díjak alapján egyre többen vannak külföldi megrendelőink. Ahogy egyre nagyobb a forgalmunk, egyre többször kellene módosítanunk a honlapunkat. Olyan megoldásra van szükségünk, amelyet nekünk csak fel kell töltenünk, a műszaki hátteret pedig profik biztosítják hozzá. A Telekom Webkönnyen szolgáltatásában azért látunk fantáziát, mert webshopot is létrehozhatunk, amelyen egyre többet gondolkodunk." – teszi hozzá Nagy. Már Magyarországon is van lehetőségük a vállalatoknak, hogy könnyen és gyorsan weboldalt hozzanak létre. A Telekom Webkönnyen szolgáltatáscsomaggal mikro, kis- és középvállalkozások hozhatnak létre saját honlapot és indíthatnak webáruházat néhány kattintással. A termékről bővebb információ, valamint a díjmentesen kipróbálható próbaverzió itt érhető el.

A gyerekek szolgálatában

További sikertörténet a gyerek tartalomszolgáltató Pagony és pagony.hu, ahol a cél, hogy teljes választékot tartsanak a ma Magyarországon megjelenő minőségi gyerek- és ifjúsági könyvekből és játékokból egyaránt.

„2001-ben alakult a Pagony, mint bolt, majd mint kiadó, de csak öt évvel később indult el a honlapunk. Szerencsénk volt, mert az egyik tulajdonosunknak volt gyakorlata ebben, így nem csak egy, az üzletet támogató honlapot alkottunk, hanem olyat, amely valódi gyerekportálként is megállja a helyét. Az akkor kialakított dizájn pedig olyan jól sikerült, hogy ha nem cserélnénk le a rendszert egy korszerűbbre, még jó ideig megállná a helyét" – mondja Ürögdi András, a Pagony ügyvezetője.

ami nyilván része az organikus növekedésünknek, ám a lélegzetállító trendnek köszönhetően nagyobb lelkesedéssel fektetünk a további online fejlesztésekre" – fogalmaz Ürögdi. A kezdettől fogva komplex portálban gondolkodnak, ám erre nem csupán az értékesítést támogató eszközre, hanem mint misszióra is tekintenek. – „A cég most már olyan méretű, hogy kinőtte azt a struktúrát, amivel anno elindultunk az online térben." Hozzátette, „nagyon fontos volt az új fejlesztéseink során, hogy egyszerűen tudjuk karbantartani a tartalmat, de nagyon profi legyen a technikai háttér".

Az Origo Média és Kommunikációs Szolgáltató Zrt. kizárólagos tulajdonosa a Magyar Telekom Nyrt. A cikk megjelenését a Magyar Telekom támogatja.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!