Mit adhat egy coach az Y-generáció vállalkozóinak?
![siker öröm fiatalok jövő megtakarítás ugrás](https://cdn.origo.hu/2023/12/a1O79t3iUDDW6HwrBtiKfrOAvInhnH3zUvsF3Z823Ew/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzlmZDFiYThiZjA5MDRkZjliMGVkOGE2MTBlZWU0ZDI3.webp)
Az Y-generáció vállalkozói már sokkal inkább az interneten, autodidakta módon, mint az iskolapadban szerzik a vállalkozás elindításához szükséges tudást. Az online kommunikáció a tapasztalatok megosztásában és a vállalkozások hatékonyabbá tételében is jelentős szerepet játszik - írja a Magyar Coachszemle a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola üzleti edző – coach szak keretében készült felmérése alapján, amelyben 28 fiatal vállalkozó vett részt.
Az első digitális bennszülött generáció készségszinten, a mindennapok részeként kezeli a különböző infokommunikációs eszközöket: felkutatja és magáévá teszi az interneten fellelhető tudásanyagot, hatékonyabbá téve saját munkáját és vállalkozása működését. Ebből
az információs szabadságból adódóan az Y-generációra nagyfokú tudatosság jellemző.
Ez az attitűd megfigyelhető a karrierépítésük során is: fontosnak tartják, hogy olyan munkát végezzenek, amelyben meg tudják valósítani önmagukat, ezért is egyre népszerűbb a fiatalok körében a saját vállalkozás indítása.
A felmérés résztvevőinek önbizalmukat és vezetői készségüket is értékelniük kellett, melyet mindkét témában a többség átlagon felülinek értékelt. A vállalkozóvá válás motivációja döntő többségüknél az önmegvalósítás, melyet a szabadságigény kielégítése követ. A vállalkozás indításánál a legnagyobb nehézségként a kezdeti bizonytalanság érzés feldolgozását és a megfelelő üzlettárs megtalálását jelölték. A kutatásból kiderült, hogy
a két leghangsúlyosabb coaching téma a fiatal vállalkozók körében a stresszkezelés és a magabiztos prezentálás.
Utóbbi egyébként a tech-iparban kiemelten fontos készség, amelyre a startup vállalkozók többsége tudatosan készül.
A pozitív és vonzó vállalkozói jövőkép kialakításában jócskán közrejátszik a jól menő hazai techstartupok példája,
ugyanis ezen vállalkozások sikerein felbuzdulva sok tehetséges fiatal dönt az önálló tevékenység elkezdése mellett" - véli Jasper Gábor coach.
A coachoknak mindenképpen fontos szem előtt tartani a legújabb online kommunikációs csatornák használatát, melyek segítségével hatékonyabban képesek megszólítani a fiatal célközönséget. A fiatalok tudatossága és tudásvágya új elvárásokat támaszt, így
egyre nagyobb jelentőséggel bír a coach online jelenléte, webes tartalom-szolgáltatása.
A felmérés alapján az oktatás fontosságát emelték ki további konklúzióként. A pénzügyi, gazdasági és adózással kapcsolatos oktatási tantárgyak teljes körű középiskolai integrálása nagymértékben elősegítheti, hogy a későbbiekben akár diploma nélkül, szaktudással is magabiztosabban vágjanak a fiatalok vállalkozói tevékenységbe.