A világ száz legnagyobb luxusipari cége (TOP-100) a Deloitte Global Powers of Luxury Goods 2015 – Engaging the future luxury consumer jelentése szerint a vizsgált időszakban (a 2015-ös összeállítás még a 2013-as adatokat dolgozza fel) átlagosan
8,2 százalékos bevétel- és 10,3 százalékos profitbővülés tudott felmutatni.
Bár ezek az adatok más ágazatokkal összehasonlítva nem tekinthetők kedvezőtlennek, a szektor veszített lendületéből, a 2011-2013 közötti éves átlagos forgalomnövekedés ugyanis még 9,8 százalék volt.
A visszafogottabb bővülés ugyanakkor nem egységesen jellemezte szektort:
egyes termékcsoportok forgalmazói alig, mások jóval erőteljesebben lassítottak. A szektort jellemző trendek mélyebb megismeréséhez érdemes tehát ilyen bontásban is áttekinteni mi is történt a piacon. A jelentés e szempont alapján öt csoportra osztotta a legnagyobb szereplők sokaságát.
A ruházati termékeket és lábbeliket gyártó luxuscégek megerősítették pozícióikat a vizsgált időszakban. Az ide sorolt 36 társaság átlagosan 10 százalékos összesített növekedési ütemet ért el.
A TOP-100 között egyébként ehhez a csoporthoz tartozik szám szerint a legtöbb vállalat, ám átlagosan a legkisebb méretűek, aminek következtében az összes luxusipari eladásoknak így „csak" a 18,4 százaléka köthető hozzájuk. A csoport három legnagyobb tagja a Ralph Lauren, az egyebek mellett a Tommy Hilfiger, IZOD márkáiról ismert PVH és a Hugo Boss, amelyek a csoport értékesítésének a 42,8 százalékát realizálták.
Az ide sorolt cégek fele – nem meglepő módon – olasz gyökerekkel bír, a többiek kilenc országból indultak.
Európa továbbra is dominálja a divatipart,
amelynek csupán hat vállalatának található más kontinensen a székhelye, elsősorban egyébként az Egyesült Államokban.
A szektor leggyengébben teljesítő szegmensét képviselik a kifejezetten táskákra és kiegészítőkre (ide értve a szemüvegeket is) specializálódott cégek: eladásaikat mindössze 4,7 százalékkal tudták növelni szemben a legnagyobb száz cég 8,2 százalékával. Ez egyébként az egyedüli csoport, amelynek a súlya a TOP-100 értékesítésében nem éri el a 10 százalékot (7,3 százalék).
Tizenkét cég tartozik ide, három közülük a domináns: a Luxottica Group, a Safilo Group és a Kate Spade adta a csoport teljes eladásainak a 70,3 százalékát. A három közül is
kimagaslik a világ legnagyobb szemüveg gyártójának számító olasz Luxottica,
amely egymagában több luxusterméket adott el a taglalt évben, mint a csoport összes többi tagja együtt. A cég márkái közé tartozik egyebek mellett a Ray-Ban, a Persol és az Oakley
Itt is területi koncentráció jellemző: hat cég székhelye Olaszországban található, háromé az USA-ban, s csak egy-egy Dél-Koreában és az Egyesült Királyságban.
Az ide sorolt 11 cég a TOP-100 átlagánál magasabb, átlagosan 3,1 millió dolláros, s 1 milliárdot is meghaladó eladásokkal büszkélkedhet, de az első három – az Estée Lauder, a L'Oréal Luxe és a Shiseido – 5 milliárd dollárosnál is nagyobbal.
A forgalom és bevételnövekedésben ugyanakkor inkább a lemaradok közé sorolhatók:
a csoport eladásainak bővülése majd két százalékponttal maradt el a száz legnagyobb cég átlagától, 6,3 százalék volt.
Négy-négy francia és amerikai cég található közöttük, egy-egy pedig Olaszországban, Japánban és Spanyolországban.
Minden szempontból
kiemelkedő teljesítmény nyújtottak az ékszer- és óragyártók.
Az összesített eladások 13,5 százalékkal nőttek, ami 5,3 százalékponttal meghaladja a TOP-100 átlagát, miközben a profitsoron sem maradtak le az átlagtól.
Az ide sorolt cégek számát tekintve – 31 – csak a ruházat és lábbeli termékekre specializálódott csoport népesebb, s az átlagos eladások értéke közel 1,8 milliárd dollár volt a 2013-as pénzügyi évben, ezzel a második az összes csoport között a maga 26,3 százalékos részesedésével.
Itt is három cég – a Chow Tai Fook, a Swatch Group és a Rolex – ért el 5 milliárdosnál nagyobb értékesítést, s így e három együtt adja a teljes csoport eladásainak a 42,9 százalékát. A csoport 17 tagjának az értékesítésből származó bevétele nem érte el az egy milliárd dollárt.
A csoportot egyébként három alcsoportra szokás osztani:
Felemás teljesítményt nyújtottak az ágazat nagy óriásai: az eladások mérsékelten (4,9 százalékkal) bővültek, ám
a nyereségjavulás túlszárnyalta az összes egyéb gyártó által elért szintet.
A Deloitte tíz vállalatot sorolt a széles termékportfolióval rendelkező konglomerátumok közé. Olyanokat, amelyek messze a legnagyobbak, átlagosan 6,8 milliárd dolláros értékesítéssel. Súlyuk így 31,9 százalékos a TOP-100-on belül. Köztük három olyan is található – az LVMH, a Richemont és a Kering –, amelyek a lista első 10 szereplői közé is belfértek, s egyben az egész csoport eladásainak a kétharmadát adják.
Túlnyomórészt európai multinacionális cégekről beszélünk, amelyek közül három-háromnak – LVMH, Kering és Hermès – Franciaországban, illetve Olaszországban (Prada, Salvatore Ferragamo és TOD'S) van a székhelye, Egy-egy található Hong Kong-ban (Michael Kors), Svácban (Richemont), az Egyesült Királyságban (Burberry) és az USA-ban (Coach).
A cikk megjelenését a Hungaria Pezsgőpincészet Kft. támotatja.