„Arra készülünk, hogy 2016 nagyon-nagyon nehéz év lesz” – mondta Vincent Perriard, a HYT luxusóra gyártó vezérigazgatója a nemrég Genfben megrendezett exkluzív kiállításon. A cégvezető kiemelte, hogy a párizsi terrortámadások óta a francia fővárosban egyetlen egy órát sem adtak el.
A kínai turisták száma ugyanis erőteljesen megcsappant
a novemberi merényletek következtében, de mindez csak betetőzte az amúgy is rossz évet – írja a Bloomberg. A svájci óraexport ugyanis 3,3 százalékkal 21,5 milliárd svájci frankra csökkent 2015-ben, ami Svájci Óraipari Szövetség adatai szerint az első éves zsugorodás 2009 óta.
Mindazonáltal nemcsak a kínai kereslet vagy a hongkongi luxuspiac gyenge teljesítménye okozta a borús évet a cégeknek. Kemény zökkenőként hatott, hogy az év elején a svájci jegybank feloldotta a frank árfolyamkorlátját, aminek következtében a deviza megtáltosodott az euróval szemben, felpörgetve ezzel a gyártási költségeket az órakészítők számára. A részvénypiac gyenge teljesítménye szintén megváltoztatta a fogyasztói szokásokat.
A gazdagok most már nem vesznek két órát, csupán egyet,
mondta Marc Gaudreault, a Parmigiani Fleurier vezetője, melynek órái átlagosan 30 ezer frankba kerülnek.
Más tényezőket említve, az orosz gazdaság lassulása például oda vezetett, hogy a 170 éves Ulysse Nardin óragyártó leépítésekbe kezdett, miközben a Cartier órák gyártója, a Cie Financiere Richemont harmadik negyedéves eladásai is 4 százalékkal zsugorodtak év/év alapon. A vállalat ráadásul arra készül, hogy visszafogja a gyártásra fordított befektetéseit.
Hogy a svácji óriások megragadják a fogyasztók figyelmét, számos trükköt bevetnek. Az 1828-ban alapított H. Moser & Cie például egyre nagyobb figyelmet szentel az Egyesült Államoknak mint a Hongkong utáni második legnagyobb exportpiacnak. A Moser egyébként egy érdekes húzással az Apple Watch hullámát is igyekszik meglovagolni, és
megcsinálta az okosóra mechanikus mását
Swiss Alp Watch néven, a technológiai alkalmazások nélkül.
Noha a kiállításon a Moser standja sok látogatót vonzott, akik összehasonlíthatták a két órát, a technológia mellett még egy jelentős eltérés is találtak a két termék között. Mégpedig azt, hogy az okosórák piacán a termékek 99 százaléka 500 dollár alatt van, ami a luxusóráknál értelmezhetetlen árkategória – hangsúlyozta a Montblanc vezérigazgatója, Jerome Lambert. A trend azonban akár életképes is lehet, mivel a TAG Heuer például piacra dobta a saját, 1500 dolláros okosóráját Connected Watch néven.