A kínaiak várhatóan 3,2 milliárd egyéni utazást bonyolítanak le abban a 40 napos ünnepi szezonban, amely az óév és az új év közti átmenetet jelöli. Sok kínainak az ünnepi szezon az egyetlen időszak, amikor hazalátogat, ami kiemelkedő fellendülést eredményez a benzinfogyasztásban – idézi a Bloomberg a Société Générale (SocGen) elemzőjét. A majom éve február 8-án kezdődik.
A tavaszi fesztiválként is ismert kínai újévi ünnep ráadásul egy egész hétre leállítja a kínai gazdaságot. Eltekintve a közúti utazásoktól, összesen 42 millióan kelhetnek útra repülővel, és mintegy 258 millióan vonattal a január 24-én kezdődött ünnepi időszakban.
Külön érdekes, hogy az újév igen látványosan megnöveli az olajtermékek iránti kínai keresletet – hangsúlyozzák az elemzők. Ennek oka, hogy
az utazások nagyjából 88 százalékát közutakon bonyolítják,
vagyis a „vándorlás” a benzinfogyasztásra lesz a leginkább hatással.
Az elmúlt öt évben az ünnepi szezonban a napi benzinkereslet 242 ezer hordóval emelkedett az átlag fölé. A Bloomberg adatai szerint 2015-ben nagyjából 2,7 millió hordónyi benzin volt a napi kereslet.
A jelenséget az teszi kiemelten fontossá, hogy
Kína a világ legnagyobb autópiaca és a második legnagyobb olajfogyasztója.
A SocGen elemzése arra is rámutat, hogy a kerozin iránti kereslet is átlagosan napi 75 ezer hordóval emelkedett.
A világ legnagyobb benzinfogyasztójának számító Egyesült Államokban a kereslet általában a nyári szezonban ugrik meg, amely május végén kezdődik. A SocGen adatai szerint az USA-ban 809 autó jut ezer emberre, míg Kínában ez a szám csupán 128, noha Kína lakossága hozzávetőleg négyszerese az Egyesült Államokénak.
Ha ezt összevetjük azzal, hogy 2015 decemberében 2,4 millió autót értékesítettek Kínában, valószínűsíthető, hogy
az ünnepi időszak a jövőben is egyre fontosabb lesz,
és meghatározó szereppel bír majd az árak alakulásában.