A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pénteki tájékoztatása szerint sikeres pályázati szereplés esetén ezzel a hozzájárulással valósulhat meg a Százhalombatta-Pusztaszabolcs vasútvonal felújítása, 35 mozdony korszerűsítése, a Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér kötöttpályás kapcsolatának kialakítása, illetve a magyar innováción alapuló, sűrített földgázzal üzemelő töltőegységek infrastruktúrájának megépítése.
A javaslatok között több is a dunai hajózás lehetőségeinek bővítésére vonatkozott, főként
a kikötői infrastruktúrát és a folyami információs szolgáltatásokat fejlesztenék.
Magyarország a kivitelezési feladatokon túl előkészítési, tervezési munkákkal is pályázik, amelyek például a Hegyeshalom-Rajka vasútvonal későbbi korszerűsítését alapozhatják meg.
A minisztérium közölte, hogy a pályázók hamarosan számíthatnak a jóváhagyásról rendelkező kormányhatározatokra, az Európai Bizottság idén nyáron dönt a támogatásról.
A tárca felidézte, Magyarország a tavalyi első pályázati felhívásnál nettó 86 milliárd forintot nyert el az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz, azaz a CEF forrásaiból tizenhat közlekedési fejlesztéshez.
Ebből építették meg a komáromi Duna-hidat, korszerűsítették a Kelenföld-Százhalombatta vasúti vonalszakaszt
és 59 elővárosi motorvonatot, így létesíthették az első hazai cseppfolyósítottföldgáz-töltőpontokat. A kétoldalú támogatási megállapodásokat már minden nyertes projektre megkötötték, meg is érkezett 11 milliárd forint előleg tavaly decemberben.
A 2016 őszén megjelenő harmadik pályázati felhívásban már a más országok által fel nem használt forrásokért is harcba lehet szállni állami vagy magánprojekt-javaslatokkal, közölte a minisztérium.
A huszonhat új közlekedésfejlesztési javaslat összesített
elszámolható költsége hozzávetőleg 450 milliárd forint.
A projektmennyiség így alkalmas lehet arra, hogy a magyar keretből még megmaradt forrásokat teljes egészében lekösse, véli Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt. Az NFM ezzel együtt a harmadik fordulóra is részletesen kidolgozott fejlesztési tervekkel készül majd.
A már aláírt támogatási szerződéssel rendelkező kivitelezési és előkészítési munkák megvalósítása részben már zajlik, és minden esetben legkésőbb idén nyáron megkezdődik.
Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz új uniós alap, célja a transzeurópai hálózatok fejlesztésének felgyorsítása a 2014-2020 közötti időszakban, a közlekedés mellett az energetikában és távközlésben is. A közlekedési ágazatra fordítható
teljes pénzügyi keret 24,05 milliárd euró,
ebből 11,30 milliárd eurót kizárólag a kohéziós országok használhatnak fel.
Magyarországnak 1,08 milliárd eurót, azaz 337 milliárd forintot különítettek el a harmadik körös pályázatok elbírálásáig. A nemzeti keretben lévő források összértéke, a 15 százalékos hazai önrészt is beleértve, nettó 396 milliárd forint.