Az elmúlt napokban nagy visszhangot keltettek a 2017-es vizes világbajnokságra készült plakátok: egyáltalán nem volt szerencsés, hogy a világ harmadik-negyedik legnagyobb sporteseményét népszerűsítendő plakátokról sütött, hogy különösebb képzettség nélkül valami hasonlót bárki összebarkácsol néhány perc alatt. Mint ahogy azt korábban megírtuk: a vizes vb ennél többet érdemelne.
A 2024-es budapesti olimpiai pályázattal kapcsolatban is voltak problémák az arculati elemekkel: egészen pontosan annyi, hogy
a budapesti pályázat logóját mutatják be a legkésőbb,
sőt, Budapest a pályázati dokumentáció első részét is logó nélkül adta be még februárban. Ezzel szemben Los Angeles, Párizs és Róma logóját már megismerhette a világ.
A késlekedésért nem jár pontlevonás, gyakorlatilag semmilyen hátrány nem éri a pályázót, hiszen a logót a nemzetközi kommunikációban amúgy sem lehetne használni jövő februárig.
Az Origo értesülései szerint a szakmai zsűri már kiválasztotta az olimpiai pályázat logóját, amit várhatóan napokon belül, valamikor április közepén, egy nagyobb nemzetközi eseményhez időzítve be is mutatnak majd a nagyközönségnek.
A kiválasztott logót is a Magyar Olimpiai Bizottság és a Design Terminál által közösen kiírt nyílt pályázatra nyújtották be. A győztes nemcsak nettó 1 millió forinttal lett gazdagabb – persze amellett, hogy mégiscsak az általa készített logót viseli a magyar pályázat –, de
a teljes budapesti olimpiai pályázat arculatát is a győztes tervezheti.
A pályázatot kiírók tartanak majd egy közönségszavazást is, így a többi pályamű is megismerhető lesz. A szakmai zsűri által kiválasztott győztes pályamunka mellett nettó 250 ezer forinttal díjazzák a második és a harmadik helyezettet is, ahogy a közönségszavazás győztesét is.
Fontos hangsúlyozni, hogy itt az olimpiai pályázat logójáról van szó – a 2024-es olimpia logóját majd a leendő házigazda készítheti el. Hasonlóságok eddig is voltak már a pályázatok logói, illetve az olimpiák logói között, de ugyanaz még nem volt a kettő.
A fenti képen is jól látható, hogy a londoni pályázat, és a 2012-es olimpia logója is teljesen más.
Az olimpiai pályázathoz készült logónak nemzetközi környezetben is meg kell majd felelnie, de emellett hazai környezetben is értelmezhetőnek kell lenni – ez pedig nem kis kihívás.
Budapestnek ugyanis nincs olyan szimbóluma, mint Párizsnak az Eiffel-torony, vagy Rómának a Colosseum.
Hiába vannak a magyar fővárosban gyönyörű épületek, azok világviszonylatban nem olyan ikonikusak, mint a versenytársaké.
Párizs, hiába az Eiffel-torony, ennek ellenére is beleszaladt egy kisebb botrányba a saját logójával, mert az erősen hajaz egy brit cégérre:
A franciákat azonnal megtalálta a világsajtó, és plagizálással vádolták meg őket a logójuk miatt. Ettől függetlenül persze az is elképzelhető, hogy egyáltalán nem ismerték a brit cég logóját, és szó sincs másolásról, de a hasonlóság mindenesetre igencsak szembetűnő.
Szintén érdekes hasonlóság vehető észre egy másik pályázó város, Los Angeles logója és a Ryanair logója között:
A magyar pályázat logójára tehát még várni kell, de április közepén mindenki megismerheti majd.
A pályázás menetrendjének fontosabb, még hátralévő állomásai
2016. június: A NOB lezárja az első pályázási szakaszt, megerősíti a kandidáló városokat.