Egész napos, több olimpikont is bevonó sportfesztivál keretében mutatták be csütörtökön Budapest 2024-es olimpiai és paralimpiai pályázatának logóját.
Sokféle lehetőség van ebben a logóban"
– mondta az Origónak a frissen bemutatott emblémáról Fülöp József, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem rektora.
Az animációs szakember szerint ennek
a logónak a dinamikája lehetőséget ad arra, hogy a részekből összeálljon az olimpiai öt karika,
az embléma részeiből ugyanis ez kirakható, az embléma erre a logikára épült fel. A logót bemutató kisfilm is utal erre:
A magyar főváros vizes jellegzetessége, a Duna, amit a logóban a kék hullámvonal szimbolizál, szintén visszaköszön. Fülöp József szerint
ez a logó egy kreatív, frappáns kis játék, ami nemzetközi kontextusban is megállja a helyét.
Ugyanis Budapest jellemző topográfiai, illetve egyéb sajátosságai nem annyira ismertek nemzetközileg, és emiatt ez a megoldás szerethetővé teszi ezt a logót.
Így látja a megrendelő
A logó meghatározó elemei a víz, valamint a szabadság univerzális értékét üzenő Szabadság-szobor. Közleményük szerint az embléma igyekszik kifejezni Budapest nyitott mivoltát, nem csak egy rajz, értéket közvetít, jelentése van. A logó elkészítéséhez az olimpiai öt karika elemeit használták fel, teljes egészében újrahasznosítva. Azt üzeni, hogy a budapesti rendezés, egy frissebb, fiatalosabb, kreatívabb olimpia koncepciója nem csupán Magyarország, de a nemzetközi olimpiai mozgalom megújítását is előmozdíthatja.„A logó az olimpiai öt karikát ábrázolja szétdarabolva, az elemekből a Gellért-hegyre és a Szabadság-szoborra asszociálhatunk" – válaszolta az Origónak Csernák Bálint tervezőgrafikus, tanár.
Ez a szétdarabolás szerinte annyiban nem szerencsés, mert negatív töltetet hordozhat az olimpiára nézve – az összetartozás helyett a széthullás juthat sokak eszébe. Szintén problémás, hogy az embléma sok apró darabkából áll, így
nem áll össze egy könnyen memorizálható jellé, formává.
Csernák Bálint szerint „a kompozíció túlzottan statikus, ami a sportokra nézve nem túl előnyös”, viszont a feliratok szépen egalizáltak.
A szimbolika, a grafikai koncepció ötletes – mondta az Origónak egy másik grafikus. Szerinte ez az arculati elemeken, a kiadványokon működik is, de pont maga a logó az, ahol a koncepcióból fakadóan túl sok elemből kellett elkészíteni a kompozíciót, ami nehezítette a tervező dolgát.
A logó a szabad elemek ellenére is statikus maradt. „Ez az esztétika rovására megy, főképpen az egyszínes változatoknál” – közölte a grafikus, aki szerint
ettől függetlenül ez egy szerethető logó.
Több olvasónk úgy látja, hogy az embléma egyáltalán nem utal Budapestre, a Szabadság-szoborra pedig csak nagyon kevesen asszociáltak.
Az apró darabokat pedig a legtöbben inkább konfettinek nézik,
semmint az olimpiai öt karika részeinek.
A budapesti pályázat logójának bemutatásával most már mind a négy kandidáló városnak van hivatalos emblémája:
A franciák logója egyébként egy brit cég emblémájára, míg az amerikaiaké egy légitársaságéra hajaz igen erősen. Önöknek melyik logó tetszik a legjobban? Szavazzon!
Fürjes Balázs, a magyar pályázat vezetője a logó bemutatóján arról beszélt, hogy
az olimpiai és paralimpiai játékok megrendezése egy történelmi lehetőség
a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) által meghirdetett Agenda 2020 elnevezésű programnak köszönhetően, amelynek értelmében a gazdaságos, megtérülő észszerűbb olimpiákat preferálják.
A magyar pályázat kitűnően illeszkedik a NOB új programjába”
– mondta Fürjes Balázs.
Szerinte egy budapesti olimpia új lendületet adhat a magyar felzárkózásnak: az olimpia munkát ad, munkahelyeket teremt a termelő és szolgáltató ágazatokban, kétkezi munkásoknak és diplomásoknak, idősebbeknek és fiataloknak egyaránt. Fürjes Balázs elmondta, hogy a budapesti pályázattal a fiatalokat is megszólítanák.
Célunk, hogy a miénk legyen a legfrissebb, legfiatalosabb pályázat.”
Maga a logó is ebben a szellemben készült, illetve emiatt választotta a zsűri ezt. Az olimpiai pályázat logóját egy fiatal designstúdió, a Graphasel Design Stúdió készítette. Tervüket közel kétszáz pályázat közül választotta ki a szakmai zsűri. Szerintük
a logó tökéletesen megjeleníti a budapesti pályázat értékeit:
az optimizmust, a vitalitást, az újszerűséget és a fiatalos, kreatív megközelítést. Budapest nem nemzetközi ügynökségre bízta a logó elkészítését, hanem nyílt pályázat keretében választotta ki.
A pályázat logójának bemutatása mellett csütörtökön elindult a Budapest 2024 pályázat hivatalos weboldala is, és már aktívak a Facebook- és Instagram-oldalak is, valamint bemutatták a budapesti olimpia (első) kampányvideóját is:
Tegnap megkérdeztük az olvasókat, hogy mi a véleményük a logóról és a kampányvideóról. Nem reprezentatív felmérésünk szerint
az Origo olvasóinak nagyobb része mindkettővel elégedett,
ugyanis a válaszadók
A csütörtöki bemutató mellett egész napos sportrendezvényekkel is készültek a szervezők: Budapest több pontján próbálhatták ki magukat a sport iránt érdeklődők – ezekről több videó és kép is felkerült a Budapest 2024 közösségi oldalaira.
Magáról az olimpiarendezésről egyébként csak jövőre, 2017 szeptemberében döntenek majd Limában.