Több gyártó, köztük a Volvo és a Daimler is részt vett a European Truck Platooning Challenge (Európai Kamionos Csapatverseny) nevű, a holland kormány által szervezett versenyen. Hollandia a 2016-os soros elnöksége keretében hirdette meg az eseményt, ahol saját önműködő járműveikkel nevezhettek be az autógyárak. A Quartz szerint, bár nagyobb figyelmet kapnak az önműködő személyautók, például a Google és a Ford fejlesztései, a befektetők nem ezekben látják a legnagyobb potenciált, hanem a technológia szállítószektorban (kamionok, teherautók) és a mezőgazdaságban (traktorok) történő alkalmazásában.
A verseny hajrájáról több mint egyórás videót készítettek a szervezők.
A kamionos szállítás kapcsán a legnagyobb potenciált a platooning (magyarul kb. „szakaszozás”) nevű technológiában látják. Ennek lényege, hogy a járműveket wifin kapcsolják össze, és
a beépített irányítórendszer segítségével karavánt alkotva,
egymást szorosan követve közlekednek.
Az eddigi kísérletek arra mutatnak, hogy a módszerrel több szempontból is hatékonyabbá tehető a szállítás. Az így közlekedő kamionok 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztottak, mint azok, amelyeket sofőrök vezettek, és sokkal jobban tartották az egymás közti követési távolságot. A TNO holland kutatóintézet szerint ráadásul baleseteket is kisebb eséllyel okoznak az önvezető kamionok, mivel kizárják az emberi hiba lehetőségét.
Hasonló eredményre jutott az önműködő személyautókkal kapcsolatban a Leedsi Egyetem kutatócsoportja. Tanulmányuk szerint a vezető nélküli autók elterjedése csökkentheti a balesetek számát, az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. A járművek egymás közötti kommunikációjának köszönhetően gyorsulhat a forgalom, emiatt
csökkenhet a légkört igencsak megterhelő dugók száma.
Hosszú távon azonban szerintük visszájára is fordulhat a folyamat. Ennek oka, hogy a technológia miatt az autósoknak is lehetőségük nyílik olyasmikre, amikre eddig csak a tömegközlekedésben volt: olvasni, munkát végezni, aludni, videokonferencián részt venni vagy telefonálni. Ez az eddiginél vonzóbbá teheti az autózást, emiatt növekedhet a gépjárműforgalom, ami
lenullázná az említett pozitív környezeti hatásokat.
A holland kormány által szervezett verseny nem titkolt célja az önműködő autókra vonatkozó fejlesztések bátorítása. Emiatt a versenyre nemcsak a nagy autógyártók, de közlekedésmérnökök, fogyasztási cikkeket gyártó cégek képviselői (köztük az Unilever és a DHL), kutatóintézetek tagjai is meghívót kaptak. „A hálózatba már hatalmas energiát fektettünk, most az a terv, hogy a való életben is kipróbáljuk a technológiát.
Az Unilever és hasonló cégek már 2017-re ezt tervezik”
– mondta Dirk-Jan de Bruijn, a European Truck Platooning Challenge programigazgatója. A terv szerint az Unilever jövőre kísérleti jelleggel indítana egy olyan rendszert, ahol önműködő kamionok veszik fel az árukat Rotterdam kikötőjében, ahonnan továbbszállítják Európa más országaiba.
A tervet azonban jogi problémák akadályozhatják: az áruszállítás még az EU országai között is gyakran jár papírmunkával, amihez pedig muszáj legalább egy emberi sofőrt alkalmazni konvojonként, bár az sem biztos, hogy a többi, sofőr nélküli önműködő kamiont átengednék a határokon, autópályakapukon. A mostani versenyen például
az összes kamionban sofőrnek is kellett ülnie,
bár a járműveket a fedélzeti számítógép irányította.
Dirk-Jan de Bruijn ezzel kapcsolatban elmondta: szeretné elérni, hogy az érintett cégek közös tervet készítsenek a következő öt évre. A jogi problémák mellett itt olyan technológiai kérdésekre is válaszolni kell, hogy például különböző gyártók kamionjai tudnak-e majd egy karavánként működni, kompatibilisek lesznek-e egymással.
Nem az önműködő teherautó az egyetlen olyan fejlesztés, ami forradalmasíthatja a szállítást. Több cég például nagy jövőt lát a szállító drónok használatában. Az Amazon például már 2013-ban bejelentette, hogy
futárok helyett saját fejlesztésű drónokkal szállítaná ki a megrendelt árukat,
tavaly pedig videón mutatták be, ahogy az eszköz kézbesíti a vásárlónak az aznap rendelt edzőcipőt. A Wal-Mart amerikai áruházlánc szintén nagy jövőt lát a szállító drónokban, amelyeket első körben a belső áruszállításra, a disztribúciós központok, a raktárak és az ügyfélközpontok közötti szállításra használnának.
Ennek a technológiának a terjedését azonban egyelőre még az önműködő autóknál is jobban gátolják a jogszabályok. A drónok jogállása sok országban tisztázatlan, általában légi járműnek számítanak, vagyis a felszálláshoz külön engedélyt kell kérniük.