Minden hetedik vizsgált reklám jogsértő volt
![ÉPÜLET MŰSZAKI ESZKÖZ TÁRGY televízió üzlet Budapest, 2012. október 24.
Egy vásárló tévékészülékeket néz a Mammut Bevásárló-és Szórakoztató Központban lévő Média Markt üzletben 2012. október 18-án. Novembertől a Saturn mind a négy magyarországi elektronik](https://cdn.origo.hu/2023/12/_E-Y-VaFSakzJT9F2CTJEXmPXrC7MZBc74UxJt5ITcw/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2IxODk5NTY1NDJkYjQ4NzM5NGIzMGZkMDNjNDMxMWVk.webp)
Az ellenőrzés 1880 reklám közzétételére alkalmas eszközt érintett, 14 százalékuk közölt jogsértő hirdetést, közölte a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH). Mint írták, a hatóság egyaránt vizsgálta a közterületi, kirakati reklámhordozókat, valamint az újságokban, magazinokban, szórólapokban, reklámújságokban és az interneten megtalálható hirdetéseket, illetve a televízió- és rádiócsatornákon elhangzó reklámokat is.
Közleményük szerint az NFH az ellenőrzés során kiemelt figyelmet fordított a megtévesztő kereskedelmi gyakorlatra és az egészségtudatosságot befolyásoló állítások valóságtartalmára.
A megtévesztő kereskedelmi gyakorlatra példaként említették a reklámtáblán hirdetett minden termékre kiterjedő akciót, ami az adott üzletben már nem a reklámban szereplő feltételekkel valósult meg, valamint a kereskedelmi forgalomban kapható gyümölcslé dobozán feltüntetett olyan reklám szöveget, mint a „100 százalék almalé növényi kivonatú C vitaminnal dúsítva”, amit a vállalkozás nem tudott igazolni.
A közlemény szerint több esetben tapasztalták, hogy a cégek reklámjukban gyógyító hatást tulajdonítottak például védőszemüvegnek, mágnesterápiának. A vállalkozások azonban nem tudtak olyan tudományosan megalapozott bizonyítékkal szolgálni, amely kétséget kizáróan igazolta volna állításaik valóságtartalmát, olvasható az NFH közleményében.