Míg az olaj piacán továbbra is fennáll a túlkínálat és a piaci egyensúlytalanság, a bankok nyereségei pedig komolyan szenvednek a jegybanki politikáktól és a szabályozóktól, mégsem ezen területek részvényeit utálják leginkább a befektetők. Náluk sokkal siralmasabb helyzetben vannak az autógyártók, noha sok minden éppen mellettük szólna – írja a CNBC elemzője, Stephen Sedgwick.
Az autóipar eladásai ugyanis éppen egy felívelés hullámán ülnek az Egyesült Államokban és Európában egyaránt. Ez a szektor az, amely az egyik legnagyobb nyertese a kínai gazdaság modellváltásának a fogyasztók és a szolgáltatások irányába. Ráadásul a technológiai fejlődés miatt a következő évtizedben nagyjából 2 milliárd belső égésű motor vár lecserélésre. Vagyis a terület
látszólag nem érdemelné ki a piac megvetését.
Ennek ellenére, ha megnézzük a szektor értékeltségét az ár és a várható nyereség aránya (előremutató P/E ráta) alapján, akkor az látszik, hogy jelenleg hétszeres a P/E ráta, ami rendkívül alacsonynak számít. És nem csak a botrányoktól szenvedő Volkswagenről van szó. Olyannyira nem, hogy a Ford vagy a Fiat Chrysler még az említett szintnél is alacsonyabban forog. Ha ezt összevetjük az S&P 500 index 18-szoros P/E rátájával, akkor jól látszik, hogy milyen mélységekről van szó.
Ez az ellentmondásosnak tűnő helyzet azonban csak látszólag ennyire furcsa, és éppen az iparág göröngyös átalakulási folyamata az egyik olyan tényező, amely rányomja a bélyegét a részvényárakra is. Vegyük csak a visszahívásokat, az alacsony haszonkulcsokat, a magas beruházási és marketing költségeket, a kapacitástöbbletet, az esetenként instabil pénzügyi helyzetet, az olyan munkavállalói kötelezettségeket, mint a jelentős nyugdíjköltségek vagy az általános nyereségességet, és azonnal látszik, hogy
nem teljesen alaptalan a befektetők óvatossága
a szektorba tartozó részvényekkel szemben.
Ha pedig mindehhez hozzáadjuk a kipattanó károsanyag-kibocsátási botrányokat, a gyártókkal szembeni szkeptikus hozzáállás sem túlságosan meglepő. Az elemzés hangsúlyozza azonban, hogy
az egyedi részvény sztorikra figyelő befektetők hamarosan lecsaphatnak az autógyártók papírjaira,
figyelmen kívül hagyva az említett negatívumokat. Az ágazat egésze azonban továbbra is kihívásokkal kell szembenézzen.