Messziről indult az autók felé Orbán Viktor miniszterelnök, amikor a Műegyetemen felvezette a Jövő autói nevű konferenciát: az 1956-os forradalom kitöréséről beszélt, ami világszintű politikai rengés volt szerinte, és a Műegyetem épületéből indult ki. Ahogy a rendszerváltás is politikai rengés volt, és sok fiatal rendszerváltó a Műegyetemen tanult. A miniszterelnök arra biztatta a Műegyetem mai tanulóit, hogy vegyenek részt a közéletben.
Vagyunk, akik voltunk”
– adta a spártaiak szájába Orbán Viktor. A miniszterelnök szerint
a magyaroknak nem az a fontos, hogy kicsodák, hanem hogy kik voltak, és kikké lettek.
Vannak olyan korlátok az unióban, amik visszafogják a versenyképességet. A digitalizáció új jelenség, a politikusok most olyan szabályozási rendszert hozhatnak létre, amit nem sújtanak ilyen korlátok.
Mindenki tudja, hogy Európa hátrálásban van”
– mondta Orbán Viktor. Demográfiailag, gazdaságilag, a befolyási övezetet tekintve. „Az ember igyekszik megvetni a lábát, de ez nem sikerül, csak csúszik hátra” – festette le az európai politikus életérzését a miniszterelnök. A digitalizáció és az ipari forradalom lehet az a kő, ahol megvethetjük a lábunkat. Nem csak potenciális iparági sikerről beszélünk, mondta Orbán Viktor, hanem a jövő nagy lehetőségéről.
A robotautók már nem a jövő, hanem a holnap, mondta a miniszterelnök. Orbán Viktor szerint, ha nem találunk jó válaszokat,
ha Magyarország kimarad a negyedik ipari forradalomból, akkor munkahelyek tízezrei szűnhetnek meg.
Rendezni kell a sorainkat, elsősorban intellektuálisan, nagyon jó iparfejlesztési stratégiát kell kialakítani. „Papíron már jól nézünk ki, a döntéseket meghoztuk, de a puding próbája az evés” – mondta Orbán Viktor. Az a kérdés, hogy a szereplők meg tudják-e tölteni a kormány által kialakított kereteket:
A versenytársaink sem kispályás játékosok, nézzünk akár keletre, akár nyugatra.”
Európa ugyan gyengül, de még mindig nagyon erős. Ha az erősségeket sikerül Európai szintű politikává összeszervezni, akkor sikeresek lehetünk.
Magyarországon azt gondoljuk magunkról, nem csak a járműgyártásnak, de az innovációnak is komoly hagyományai vannak, véli Orbán Viktor.
Ha a jövő a robotautóké, akkor nincs félnivalónk a jövőtől, mondta a miniszterelnök.
A magyar feltalálók a világ élvonalában vannak.
2010 óta azon dolgozik a kormány, hogy Magyarországot az autógyártás innovációs központjává tegye. Ehhez az kell, hogy a nagy autógyártók idehozzák az innovációs központjaikat. „Nem állítom, hogy vezetünk ebben a versenyben, de jó helyen állunk” – mondta Orbán Viktor. Javítani kell a szakemberképzésen, bár már ezen a téren is történtek lépések.
A kormány szerint a járműipar lassulásának szerepe volt abban, hogy az első negyedéves GDP-adat úgy alakult, ahogy.
Ha a járműipar magára talál, az újra megdobhatja a magyar nemzeti összterméket.
Márpedig a járműipar amúgy jól teljesít, a szektor növekszik, véli Orbán Viktor.
Magyarország a negyedik ipari forradalom meghatározó központja lehet, különösen az önvezető járművek fejlesztése terén, mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter, aki még Orbán Viktor előtt szólalt fel.
A magyar kormány optimista.
Kezdeményező, aktív szereplő akar lenni a világgazdaság alakításában.
A gazdaságfejlesztés fontos szakaszához érkeztünk. Európa vezető lehet a digitális gazdaság fejlesztésében, véli a nemzetgazdasági miniszter.
A magyar gazdaság fejlődése miatt ambíciózus célokat tűzhetünk ki. Több, mint 30 százalékos növekedést produkált a magyar ipar 2009 óta. Ebben hatalmas szerepe van a járműgyártásnak, mondta Varga Mihály. A járműgyártás a kapcsolódó ágazatokat is felhúzza.
A kormány az elmúlt években sokat tett az ipar fejlesztéséért, ezeket a gazdasági miniszter részletesen ismertette.
Magyarországon van szaktudás, versenyképesek a beszállítók, a K+F kapacitás nagyon jó. A robotjárművek el fognak terjedni, Magyarország ezen a téren a világ élvonalába emelkedhet, mondta a miniszter.
Egyre több élvonalbeli autógyár hoz fejlesztési központot Magyarországra. Ezt a kormány minden lehetséges módon támogatja. Többek közt szakemberek képzésével és K+F támogatásokkal. Több ezer mérnök foglalkozik Magyarországon járműfejlesztéssel.
Minden adottságunk megvan ahhoz, hogy Magyarország sikeresen vegyen részt a jövő járműfejlesztésében”
– véli a nemzetgazdasági miniszter.