Érdemes átolvasni néhány, az üzleti sikerek hátteréről szóló tanulmányt, felmérést, esetleg már komoly eredményeket elért vállalkozóval készült interjút, és végigvenni, hogy melyek a visszatérő motívumok. Az biztos, hogy az esetek túlnyomó többségében találkozhatunk
a kreativitással mint a siker egyik fő összetevőjével.
Ez persze nemcsak új üzleti ötletek megfogalmazásában, termékek kitalálásában mutatkozhat meg, hanem számos egyéb területen is. Így például abban, hogyan tudják piacra vinni cégüket, szolgáltatásukat vagy azokat az árucikkeket, amelyeket előállítanak, hogyan találnak új kommunikációs csatornákat, célcsoportokat, és milyen újszerű marketingüzeneteket fogalmaznak meg.
A kreativitás speciális képesség, nem tanulható. Jó hír viszont, hogy akiben megtalálható ez az adottság, annak ma már nem kell visszafognia magát. Az elmúlt évtizedek technológiai fejlődésének köszönhetően szinte
alig akad olyan újszerű, formabontó ötlet például a kommunikáció vagy a marketing területén, amit ne lehetne megvalósítani.
Ma már a hirdetésoptimalizáló rendszereknek köszönhetően pontosan azokhoz juthatnak el a vállalkozások üzenetei, akiknek szánják azokat, az olyan új technológiák, mint a virtuális és a kiterjesztett valóság, a mindenhol megjelenő okoseszközök és alkalmazások pedig azt a lehetőséget kínálják, hogy
olyan élményt nyújtsanak a fogyasztónak, ami miatt visszatér hozzájuk.
Sokszor nem is kell kitalálni az újdonságokat, elég csak váratlan módon és helyen alkalmazni őket. Gondoljunk csak a divatiparra, ahol a fejlett képalkotó rendszereket és modellező programokat ma már arra használják, hogy különleges élménnyé varázsolják a vásárlást. Az egyik nagy hazai sportáruházlánc például a közelmúltban vetette be azt a módszert egyik üzletében, hogy a vevőnek elegendő egy ruhadarabot felpróbálnia, az okostükör az öltözőfülkében képes megmutatni, hogyan mutatna benne, ha más lenne a színe.
Ha a kreativitás nem is tanulható, de ha valaki esélyt sem ad arra, hogy kiderüljön, mi rejlik benne, akkor örökre eltemetve maradhat egy-egy ragyogó ötlet. A jelek szerint ezen a területen is
kezd változni a magyarok hozzáállása a vállalkozói léthez.
Egy felmérés szerint a hazai lakosság valamivel több mint 40 százaléka elképzelhetőnek tartja, hogy vállalkozásra adja a fejét, igaz jóval kevesebben jutnak el addig, hogy bele is vágjanak valami újba. Szakemberek szerint ahhoz, hogy egy cég működése során igazán kreatív ötletek szülessenek az adott helyzet minél pontosabb, részletesebb és objektívebb felmérése szükséges (ez tanulható), illetve rugalmasnak, nyitottnak kell lenni, a megoldásokat kell keresni. Ha ezek a képességek valakiben megvannak, akkor
szinte garantált, hogy kreativitással is segíti majd vállalkozása sikerét.