A ruházati cikkek területén az amerikai feldolgozóipar szempontjából kiemelkednek az edzőcipők. Jelenleg ugyanis az import lehengerlő számokat mutat. Az Egyesült Államokban eladott edzőcipőknek ugyanis mintegy 99 százalékát az USA-n kívül gyártják. Főként olyan országokban, melyekben a munkaerőre fordított költségek sokkal alacsonyabbak, mint az Egyesült Államokban – írja a Business Insider.
Mindazonáltal a ruhaipar egésze változáson megy keresztül. Éppen ezért az olyan nemzetközi márkák, mint a Nike vagy az Adidas
arra törekszenek, hogy minél gyorsabban elérjék a megcélzott piacaikat.
Legalábbis gyorsabban, mint amennyire ezt az ázsiai gyártás jelenleg lehetővé teszi.
Erre az egyik megoldás, hogy a gyártósorokat az USA-ba telepítik, míg más területeken költségeket csökkentenek. Tekintve, hogy a legnagyobb kiadási tételt a munkaerő jelenti, annak visszafogása kifizetődő megoldás lehet.
Ezen a ponton lép be a képbe az automatizálás.
Lényegében ugyanis az a helyzet, hogy a cipőgyártók már el is indultak az Egyesült Államokba, csak éppen a feldolgozóipari munkahelyeket nem igazán viszik magukkal.
Példaként említhető az Adidas, amely éppen Atlantában épít egy gyárat, amely a tervek szerint 2017-ben már 50 ezer cipőt termelhet, de a cég úgy számol, hogy ez a szám végül elérheti az évi 500 ezret is.
Egyes elemzők azonban kétkedve figyelik az eseményeket. Az NPD szakértője, Matt Powell például úgy nyilatkozott, hogy ez csupán „csepp a tengerben". Kiemelte, egyelőre nem tartja reálisnak, hogy az Egyesült Államokban kereskedelmi méretekben gyártsanak cipőket.
Az Adidas egyébként az új gyárakban mindössze 160 ember fog foglalkoztatni a termelésben. Azonban ha az új feldolgozóipari munkahelyek nem is keletkeznek jelentős számban, ettől még
a gyár nettó munkahelyteremtése lehet pozitív az államban.
A forgalmazás, az értékesítés, a marketing vagy a szállítás területein ugyanis egyaránt szükség van alkalmazottakra, hogy azok segítsék a termelést – hangsúlyozta Michael Raphael a 3D-szolgáltatásokkal foglalkozó Direct Dimensions alapítója. Kiemelte, egy teljes ellátási láncra van szükség ahhoz, hogy a termelés működjön.
Noha a jelenlegi amerikai elnök politikája akár számos amerikai nagyvállalatnak elegendő lehet ahhoz, hogy hazavigye a termelését, az elemzés szerint a közeljövőben azért még nem érdemes tömeges jelenségre számítani.