Egyre több amerikai vállalat készül idén tőzsdére lépni, ahogy az új kezdeti kibocsátások (IPO) volumene 2014 óta nem látott szintre emelkedett. Az idei év első négy hónapjában az USA-ban frissen tőzsdére lépett cégek összesen 18 milliárd dollárnyi tőkét tudtak bevonni – írja a The Wall Street Journal. Ez pedig négyszer akkora összeg, mint tavaly ugyanezen időszakban, és közel kétszerese a teljes 2015-ös értéknek – derül ki a Dealogic adataiból.
Úgy tűnik, a vállalatok most igyekeznek sietni az IPO-val, ahogy úgy érzik, megnyílt a tér előttük – mondta Jim Callinan, az Osterweis Capital Management portfólió menedzsere. Mindazonáltal a piac még mindig messze van attól, hogy visszanyerje régi fényét. Ezt támasztja alá az is, hogy
az igazán nagy cégek, mint az Uber vagy az Airbnb továbbra sem terveznek tőzsdére lépni 2018 előtt.
Ez pedig sokakban csak erősíti a kételyeket azzal kapcsolatban, hogy ezen cégek rendkívül magas értékeltségei vajon kiállnák-e a tőzsde próbáját is.
Mindeközben az újak részvényei igen jól teljesítettek az elmúlt időszakban.
Az idén tőzsdére lépett társaságok papírjai ugyanis átlagosan 11 százalékot emelkedtek
a pénteki zárásig az IPO áraikhoz képest. A tavalyi IPO-k esetében ez a bővülés átlagosan 29 százalékos.
A növekvő aktivitás egyik fontos eseménye volt, amikor a Snapchat mögött álló Snap márciusban sikeresen lépett ki a nyilvánosság elé, igen kedvező, 24 milliárd dolláros értékeltséggel. Bár a vállalat papírja gyengült a korábban elért csúcshoz képest, még mindig jelentősen felülmúlja az eredeti IPO árat.
Jóllehet napjainkban
sokkal kedvezőbb a helyzet, mint 2015-ben volt, amikor a befektetők és a cégek inkább tartózkodtak a tőzsdére lépéstől.
Akkor sokan attól féltek, hogy a tőzsdén sokkal alacsonyabb értékeltséget érnének el, mint a korábbi magántőke-befektetések során. Ez a félelem azonban továbbra is érezhető, és mivel a startupok számára széles körben rendelkezésre áll az olcsó tőkebevonás lehetősége, így nem meglepő, hogy az óriások egyáltalán nem rohannak az IPO-val.