Az amerikai részvénypiacon több új vállalat papírjával kezdenek el kereskedni ezen a héten, mint az elmúlt két évben bármikor egy hét alatt – írja a Financial Times. Az indexek erős teljesítménye ugyanis arra ösztönzi a cégeket, hogy ne késlekedjenek a kezdeti nyilvános részvénykibocsátásokkal (IPO).
A legnagyobbnak az ételszállításban utazó Blue Apron 480 milliós üzlete ígérkezik a jelenlegi tervek alapján. A Dealogic adatai szerint ezen a héten 10 IPO esedékes, ami azt jelenti, hogy ez lesz a legsűrűbb hét 2015. június 22. óta.
Mindent összevetve az látszik, hogy
a piac elég egészséges ahhoz, hogy a társaságok be akarjanak szállni
– mondta Mark Hanthi, a Deutsche Bank elemzője. A sietség mögött emellett az is fellelhető, hogy a cégek igyekeznek még a július 4-i ünnep előtt behúzni az üzletet, mivel ez az időpont fontos választóvonalat jelöl az évben.
Úgy tűnik egyébként, hogy az idei év sokkal kedvezőbb lesz az IPO-k számára, mint a tavalyi volt, amikor mindössze 41 üzlet született, összesen 8 milliárd dollár értékben. Ezzel
a 2016-os év a válság utáni leggyengébb volt az IPO-k tekintetében.
Tavaly egyébként a legfontosabb visszatartó erőt a politikai bizonytalanságok jelentették, melyek idén elhalványultak.
Ezt támasztja alá, hogy ebben az évben már 81 üzletet láthattunk, noha ezek még mindig elmaradnak a 2013 és 2015 között mért ütemtől. Mindazonáltal az ezen a héten esedékes IPO-k összesen 1,5 milliárd dollárt jelenthetnek, ami a nyolcadik legjobb hét lehet idén a tőkebevonás tekintetében.
Az IPO-t bonyolító cégek között egyébként vannak biotechnológiai cégek (Avenue Therapeutics, Mersana Therapeutics, Aileron Therapeutics, Dova Pharmaceuticals, Akcea Therapeutics), pénzügyi társaságok (Esquire Financial Holdings, Byline Bancorp), egy akvizíciós vállalat (TPG Pace Holding), valamint egy felhőalapú platformban utazó cég (Tintri).
Amellett pedig, hogy
a vállalatok önbizalma fokozódik, a befektetők is jól jártak idén eddig az IPO üzletekkel.
Az átlagos hozam ugyanis 12 százalékos volt eddig, ez pedig lenyomja az S&P 500 index nagyjából 9 százalékos teljesítményét.
Miközben az idei év – és az elmúlt évek – legnagyobb IPO-ja a Snapchat üzenetküldő alkalmazás mögött álló Snap tőzsdére lépése volt, az elemzők szerint sok vállalat gondolkodik azon, hogy az idei év második felében vagy 2018-ban lépjen piacra. A hírek szerint
az idei negyedik negyedévben a Spotify is kiléphet a nyilvános kereskedés terepére
– noha nem hagyomásos IPO-val. A zene-streamelő szolgáltatás mögött álló svéd cég ugyanolyan „unikornis", mint a Spotify volt, vagyis az értékeltsége eléri az 1 milliárd dollárt.