Nemcsak minőségben, árban is nagy az eltérés
– derült ki a néhány hónapja megkezdett vizsgálatokból, amelyben arra voltak kíváncsiak, van-e eltérés a nagy nemzetközi cégek által Nyugat-Európában és Horvátországban forgalmazott termékek összetétele és minősége között. A kutatások eredménye a legnagyobb eltérést az élelmiszeripari termékek között és egy mosóporban mutatta ki.
A tapasztalatokról Biljana Borzan horvát európai parlamenti képviselő és Andrea Gross-Boskovic, a horvát élelmiszerintézet igazgatójával tartott közös sajtótájékoztatót.
Borzan a termékek közül kiemelte a Hipp által gyártott rizses-pulykás Bio bébiételt, amely Horvátországban sokkal kevesebb zöldséget tartalmaz és több rizs van benne, valamint 50 százalékkal drágább, mint Németországban.
Említette még a Wudy csirke- és pulykavirslit, amelyet a horvát piacra úgynevezett kicsontozott húsból készítenek, ami az EU előírásai szerint
nem viselheti a hús jelzőt.
Ezzel szemben Németországban valóban csirke- és pulykahúsból készült a termék.
Az Ariel Vollwaschmittel mosópor is sokkal hatékonyabban mos 40 fokon, mint a horvát piacra szánt termék, miközben 25 százalékkal többe kerül, mint Németországban. Jelentős különbséget találtak a Nutella, az Activia epres gyümölcsjoghurt és a Haribo gumicukorka között is - hangsúlyozta.
A EP-képviselő szerint a horvát vizsgálat bebizonyította, hogy igaza van az embereknek: a multinacionális vállalatok sokkal
alacsonyabb minőségű élelmiszert és italokat árulnak Közép- és Kelet-Európa országaiban, mint az unió nyugati felében,
és ezen vállalatok szemében közép- és kelet-európaiak másodrendű állampolgárok az Európai Unióban.
A vizsgálatok eredményét elküldték Vera Jourová fogyasztóvédelemért felelős uniós biztosnak.
Gross-Boskovic kiemelte: annak ellenére, hogy a termékek minőségét gyakran gazdasági kérdésként kezelik, fontos, hogy olyan kritériumrendszer álljon fel, amelyben a minőségi eltérés nem diszkriminatív. Hozzátette: a minőségi különbség adódhat abból, hogy a fogyasztók mit részesítenek előnyben, továbbá területi sajátosságokból és a szokásokból, de a termékek összetétele nem változhat emiatt.