Nyáron kezdett komolyra fordulni a helyzet, amikor is a Disney felrúgta a Netflixszel kötött forgalmazói megállapodást, és úgy döntött, hogy saját streamszolgáltatót indít.
Mindemellett a hatalmas népszerűségnek örvendő Marvel-sorozatok és -filmek, valamint a Star Wars-franchise is lekerül 2019-től a Netflix felületéről, és a Disney saját platformján folytatja tovább.
Korábban már írtunk róla, hogy a Disney két különböző streamfelületet is szeretne indítani. Az egyik a Netflixhez hasonló elven működne, a másik pedig a sportok köré épülne.
A helyzet komolyságát mutatja, hogy az elmúlt napokban megkezdődtek a tárgyalások a Disney és a 21st Century Fox között a két cég összeolvadásáról. Ha a megállapodás létrejön, akkor ez lehet az utóbbi évek legnagyobb médiaüzlete.
A Financial Times és a CNBC értesülései szerint a Disney szeretné felvásárolni a Fox jelentős részét. Azért nem a teljeset, mert a hatályos törvények szerint monopol helyzetbe kerülne, és ez jogszabályellenes.
Ennek egyik fő oka, hogy ha a Disney felvásárolná a Fox teljes televíziós részlegét, akkor hozzájuk kerülne a Fox Sports és a Fox News is.
Ez nem lenne gond, ha nem a Disneynél lenne már az ESPN sportcsatorna, valamint a CNN hírcsatorna. Így egy vállalat irányítaná a komplett amerikai hír- és sportmédiát, amely a hatóságoknak sem tetszene, valamint minden bizonnyal versenyellenes lenne.
Az utóbbi években komoly hátrányba került a hagyományos média és az azt tulajdonló cégek. Az Amazon, a Hulu TV és a Netflix, valamint a Facebook és a YouTube teljes mértékben megváltoztatta azt, ahogyan az emberek digitális tartalmat fogyasztanak.
A Disney ezzel hatalmas lépést tenne a felzárkózás felé. Ha ugyanis létrejön az üzlet a két vállalat között, akkor a Disney hozzájut a Fox óriási külföldi portfóliójához. A Fox jelen van több európai országban is, és 39 százalékos tulajdonosa a Sky tévétársaságnak, amely Angliában a sportközvetítések javáért felel.
A filmstúdió mellett tehát a Disney olyan fontos, emblematikus brandekhez jutna hozzá, mint a Star, a Sky, valamint a National Geographic és az FX csatornák.
A Netflix legnagyobb gondja éppen a hasonlóság lehet a hozzá hasonló szolgáltatók között. A Netflix ugyan rengeteg sikeres sorozatot készített, de az utóbbi időben ugyanez elmondható a Huluról és az Amazonról is. A Disney viszont megpróbál most kiaknázni egy mindenki által hanyagolt, mégis nagyon fontos piacot: a sportokat.
Mivel már az övék az Egyesült Államok vezető sportcsatornája az ESPN, valamint ha sikerül átvenni a Foxtól a brit Sky Sportsot, akkor vezető szerepük lenne az online sportközvetítésekben.
A Forbes szerint 2016-ban a legnézettebb 100 műsor közül 94 sportesemény volt.
Ennek a tervezett felvásárlásnak a legnagyobb vesztesei a nézők lehetnek, és az ezredforduló környékén született generáció, amely egyre inkább szeretne eltávolodni a hagyományos televíziózástól. A Netflix eddig remek lehetőséget kínált a fiataloknak, hiszen olcsó volt, prémium tartalmakkal és széles választékkal.
A Disney kiválása viszont elindíthat egy visszafordíthatatlan folyamatot. Aki ugyanis szeretne 2019 után is Star Warst vagy új Marvel-sorozatokat nézni (legálisan, streamszolgáltatónál) annak három opciója lesz. Lemond a Netflixről és átmegy a Disney-hez, ahol várhatóan jóval kevesebb tartalom várja, vagy marad a Netflixen, de nem nézi a kedvenc sorozatait emiatt.
A harmadik opció pedig, hogy előfizet mindkét szolgáltatóra.
Ez eddig még rendben is volna, de az egész cord-cutting mozgalomnak éppen az a lényege, hogy kevesebbet fizessen a felhasználó, és csak olyan tartalmat nézzen, amely érdekli, de legalább szabadon válogathasson a műsorok között. Viszont ha minden szolgáltató és cég saját platformot indít, annak az lesz a vége, hogy iszonyat pénzeket kell majd fizetni, nagyon korlátozott számú műsorért, vagy bizonyos esetben csak néhány sorozatért.
A Cartoon Network, CW, HBO, National Geographic és a CBS mind olyan csatornák, amely rengeteg népszerű tartalmat sugároz, viszont ezek elérhetőségét részben saját felületükre korlátozzák.
Ha ez a trend folytatódik, akkor rövid időn belül gyakorlatilag mindenkinek lesz saját platformja, a saját sorozataival, és az a fura helyzet állhat elő, hogy tucatnyi előfizetéssel kell majd rendelkezni, ha olyan balszerencséje van valakinek, hogy kedvenc sorozatait és tartalmait különböző stúdiók gyártják és sugározzák.
Ez a forgatókönyv elkerülhető, ha sikerül a Disney és a Fox összeolvadása, mert ezzel utat mutatnának a többi gyártónak, hogy együtt könnyebb felvenni a versenyt a már stabil tartalmakkal és előfizetőbázissal rendelkező cégekkel.