Akié ez a fontos nyersanyag, évtizedekig uralja majd a piacot
![lítium kitermelés](https://cdn.origo.hu/2023/12/IC3nTD9tkPR9I8wVeoPPDGUmJKQVzJSlzLWkrjUZOtE/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzQwNGEyZmUxZTQ5YzQ0YzE4MzBjN2MxYWZkYjU4ZmVj.webp)
A lítium az elektromos járművek 99 százalékánál meghatározó összetevő, ezért a globális kereslet egyre nő. Emiatt a kínai vállalatok zsinórban kötik a megállapodásokat, amelyek segítségével biztosíthatják az ország számára a lítiumellátást.
Simon Moores, a Benchmark Mineral Intelligence igazgatója szerint, a lítium iránti növekvő kereslet már egy ideje elkezdődött, azonban csak az utóbbi 18 hónapban kapcsolt magasabb fokozatba a küzdelem.
A kormányok és az autógyártók világszerte próbálnak elmozdulni a hagyományos meghajtású járművektől az elektromos autók irányba.
A lítium-ion akkumulátorok bizonyultak eddig a legjobb megoldásnak, hiszen sokkal több áramot képesek termelni, mint egy hagyományos akkumulátor.
Az elektromos kocsik iránti kereslet azután nőtt meg, hogy a népszerű dízelmotorokról kiderült, hogy sokkal jelentősebb a környezetre gyakorolt káros hatásuk, mint ahogyan azt a vezető gyártók állították. Ez adta meg a kezdő lökést és tolta el az egész ipart az új és tisztább energiaforrások irányába.
Peking lítium utáni hajszája szintén azt mutatja, hogy a világ egyik legszennyezettebb országa is igyekszik változtatni.
A szakértők viszont úgy gondolják, hogy Kína elektromos forradalma inkább gazdasági, mint környezetvédelmi indíttatású.
Jay Jacobs a Global X igazgatója szerint az erős központi hatalom miatt, ha Kína úgy dönt, hogy szeretnének világvezetők lenni az elektromos járművek gyártásában, akkor nagy valószínűséggel el is fogják érni a céljukat.
Hozzátette, hogy nem csak a gyártásra fókuszálnak, hanem folyamatosan vásárolják is fel a lítiumot és támogatják az akkumulátor gyártókat is, annak érdekében, hogy maguk alá gyűrjék a piacot és ellenőrizzék az elektromos kocsik ellátási láncát.
A nyugati cégek még nem nagyon ébredtek fel ezen a területen.
Akárcsak Peking, az Egyesült Államok és Európa is korlátozott számú lítium forrással rendelkezik, ezért ők is függnek az importtól. A lítiumot főleg Ausztráliában és Dél-Amerikában bányásszák.
Néhány elemző attól tart, hogy az olyan elektromos autógyártók, mint a Tesla komoly akadályokba ütközhetnek a jövőben, ha Kína ilyen agresszíven folytatja a lítiumellátmány beszerzését.
Jeffrey Christian a CPM Group ügyvezető igazgatója is arról beszélt, hogy a piac jelenleg nagyon leegyszerűsíti és félreérti az elektromos autók forradalmát. Valószínűleg több évtized kell majd a teljes váltáshoz, ha egyáltalán valaha bekövetkezik.