Kenyai kormányzása során komoly beruházásokat hajtottak végre az úthálózat, a csővezetékek, az olajipari fejlesztések és a geotermikus erőművek terén. Ez egyúttal Kína egyik legfontosabb beruházása Kelet-Afrikában és követi a januárban 4,2 milliárd dollárból megépített, 470 mérföld hosszú vasutat Dzsibutiból a szomszédos Etiópia fővárosába Addis Abebába, amely ezzel kiváltotta a százéves, franciák által épített vasutat.
A kritikákra fittyet hányva, amelyek Kína túlságosan erőteljes jelenlétét firtatják Afrikában, Makindu lakosai használni kezdték Kenya elmúlt 54 évének legnagyobb infrastrukturális beruházását. Nagyon klassz – mondta Elizabeth Wanijru Ngima, háztartásbeli a magasvasútra és a városon kívüli állomásra.
Nagyon gyors, nagyon halk és ha utazol vele, olyan, mintha a mennyekben lennél – mondta hozzátéve, hogy eddig még nem ment az új vasúttal, de majd júniusban sor kerül rá.
Makindu más lakosai ide értve a berbereket, ellenpanaszt fogalmaztak meg, mert Kína nem helyi embereket foglalkoztat, annak ellenére, hogy a beruházó cég azt ígérte, kenyai munkásokat, főnököket és biztonsági őröket fog alkalmazni.
Az elmúlt tíz évben Kína kicsiny jelenléte után az egyik legfontosabb szállító és beruházó partnere lett az országnak. Köszönhetően a vízi szállításnak és felszerelésnek Kenya kínai importja mintegy ötmilliárd dollár volt 2016-ban – 2010-ben ennek csak a harmada volt még – miközben az USA-ból érkező termékek értéke mindössze 780 millió dollár.
Kenya tagja lett Kína One Belt One Road projektének, amelynek keretén belül
Peking összesen ezermilliárd dollár értékű infrastrukturális beruházást hajt végre a régi selyemúton egészen Afrika keleti partvidékéig.
Ezzel javítja kereskedelmi kapcsolatait, politikai befolyást szerez és felvonultathatja az acél és építőiparban lévő felesleges kapacitásokat.
A Naiorbi-Mombasa vasút az első darabja annak a vonalnak, amely egészen az ugandai Kampaláig mehet, azontúl pedig Ruandába, összekötve a Kelet-Afrikai Közösség tejes kereskedelmi blokkját. Ez leváltaná a szinte használhatatlan brit vasutat, amelyet a késő XIX. századan építettek.
Az egész afrikai kontinens rákapcsolódhat a kínai vasútra, a kenyai vasút prototípusa lehet minden későbbi projektnek – mondta Wang Dehua, a Sanghai Intézet nemzetközi tudományok professzora. Ez nagy stratégiai lépés az országunk számára. Kína 90 százalékban finanszírozza is a projektet. A vasutat az állami tulajdonú China Road és Bridge Corpration építi várhatóan öt év alatt, finanszírozni pedig a kínai Eximbank fogja.
A hitelek Kenya adósságát 50 százalékkal megemelik, ami növelik az aggodalmat, hogy Kenyatta kormánya drága, de haszontalan beruházást hajt végre.
Kritikusok szerint a vasút sokkal többe kerül mérföldenként, mint a párhuzamos projekt Etiópiában és Marokkóban, ami felkelti a gyanút, hogy több tisztességtelen politikust megkentek. Kwame Owino, a Gazdasági Ügyek Intézetének ügyvezető igazgatója elmondta, a projekt tárgyalásai titkosak, ami rontja az átláthatóságot.
Egyértelmű, hogy Kenya húzta a rövidebbet – mondta. Ez egy nagyon drága beruházás, amelynek specifikációi túlzóak. Owino szerint
a reklámozott gyorsaság – csak négy óra a parttól a főváros, autóval kétszer ennyi – nem fontos, ha teherszállításról van szó.
A gazdasági előnyök pedig túlárazottak. Főleg az olyan környezetvédelmi hatások fényében, mint hogy a vasút keresztezi a vadvilágot és keresztül megy a Tsavo Nemzeti Parkon.
Aly-Khan Satchu, a nairobi székhelyű befektetési konzultáns azzal számol, hogy a gazdasági megtérülés magasabb lehet, mint azt szkeptikusok látják. Bár a Kínai befektetőket értik kritikák, ez nem látszik az utcákon.
„Azt hallottuk, hogy a britek milliárdokat adtak az útépítésre, de nem épült semmi" – mondta Lilian Wamuyu, aki nyomornegyedben működő iskolák működtetésében segít. „De ha két kínait látsz dolgozni, biztos lehetsz benne, hogy két hónap múlva kész lesz az út."