Tegyük fel a következő kérdéseket, javasolják Csikós-Nagy Katalin, fluktuációkezelő szakértő és Tóth Nikolett, HR-tanácsadó, pszichológus a Hrportál.hu-n:
Ha a kérdésekre adott válaszaink negatív képet mutatnak, azt is érdemes végiggondolnunk, milyen történéseket tudunk kapcsolni a döcögő belső kommunikációs folyamatainkhoz.
Hallottunk már alaptalan pletykát a cégen belül? Hányszor hangzott már el az a mondat, hogy "én azt hittem, ez nem az én feladatom"?
Sok dolgozó úgy érzi, ők nem számítanak, a vezetők döntenek, és csak közlik a döntést. Sajnos a munkavállalók gyakran nem tudják, hogy egyes változás rájuk milyen hatással lesz.
A megoldáshoz először meg kell értenünk a fluktuációkezelés modelljét.
A modell lényege, hogy a belső kommunikációt az alapoktól kell felépíteni.
Ha a piramis tetejével kezdenénk az építkezést (például egy nyilvános Facebook oldallal), akkor biztosra vehetjük, hogy a dolgozók ott adják majd ki magukból a negatív érzéseiket - ezt inkább oldjuk meg vállalaton belül!
Több csatornán kommunikálni, és figyelembe venni a közönséget.
A dolgozói fórum egy járható út, de fontos, hogy helyt adjon a kétirányú kommunikációnak. Ne "untassuk" a munkavállalókat száraz adatokkal - mondjuk el őszintén, hogy egyes változások mit jelentenek számukra!
Amellett, hogy komoly konfliktusokat eredményezhet egy-egy elmaradt tájékoztatás vagy épp egy félrecsúszott információ, a belső kommunikáció problémái a külvilág előtt sem maradnak titokban. Ha a dolgozók nem kapnak lehetőséget arra, hogy elmondják véleményüket a vezetőiknek, gondolataik az interneten landolnak majd. Ez komoly probléma, hiszen ilyen esetben a cég már nem tudja kontrollálni az eseményeket, az oly sok energiával felépített munkáltatói márkánk pedig akár visszavonhatatlanul is megsérülhet.
Fontos, hogy módot találjunk a négyszemközti beszélgetésekre a munkavállalókkal.
Ennek oka, hogy így partneri viszonyt tudunk velük kialakítani, amely által erősödik a bizalom és a kötődés.
Persze ennek megvalósítása és a folyamat maga nagyban függ a vállalat méretétől. Nagy létszám esetén nem tudjuk megvalósítani, hogy évenként több négyszemközti beszélgetés is létrejöjjön, ám a 21. századi technika a segítségünkre lehet a probléma orvoslásában.
Applikációk, hangulatvisszajelző táblák, 1 percet igénybevevő kérdések
- így akár anonim módon is elmondhatják véleményüket a dolgozók.
A problémák mellett érdemes az ötletekről is megkérdezni a munkavállalókat
- nagyon sokszor náluk van a megoldás, csak épp nincs felület, ahol megoszthatnák velünk.
Vezessünk be fogadóórát!
Fontos, hogy a dolgozók tudják, a vállalat legfelső szintjén is elérhető a cég. Ez a hozzáállás növeli a bizalmat, amely nélkül nem tudjuk megoldani a fluktuációs problémát.