A görög gazdaság nagyon nehéz éveken van túl, az országot a szakadék széléről csak nagyon nehezen sikerült visszakormányozni, és a gazdasági világválság után a 2017-es év volt az első, amikor az ország GDP-je nem csökken az előző évhez képest.
A grafikon jól mutatja, hogy gyakorlatilag 2008 óta a bruttó nemzeti össztermék nyolc év alatt szinte a felére zsugorodott.
Azonban a 2017-es év fordulópont volt, a görög Statisztikai Hivatal szerint
tavaly 1,4 százalékos volt a gazdasági bővülés.
A görög gazdaság húzóágazata a turizmus. Az elmúlt évek visszaesése ezt a szektort is megviselte, amely úgy tűnik, hogy most kezd magához térni. Azonban Yiannis Retsos, a Görög Turisztikai Szövetség (SETE) elnöke szerint
alapjaiban kell megreformálni az ország turizmusát.
Görögország az Eurostat 2016-os adatai alapján a hatodik legnépszerűbb turisztikai célpont a kontinensen, azonban ezzel nem szabad megelégedni.
Ehhez azonban rengeteg új befektetésre, illetve a tőke beáramlására van szükség, amihez elengedhetetlen a bürokrácia csökkentése.
Emellett az egyik legnagyobb baj, hogy az emberek Görögországra szezonális célpontként tekintenek,
május és szeptember között érkezik az országba látogatók jelentős része.
Ez tavaly majdnem 30 millió ember volt, ami az elnök szerint 40 millió is lehetne, ha kilenchónaposra sikerülne kitolni a szezont.
A cél azonban nem feltétlenül a mennyiség növelése, hanem a minőséget szeretnék előtérbe helyezni. Ezt úgy kívánják elérni a görögök, hogy magasabb hozzáadott értéket akarnak a turizmusból kihozni,
színesíteni akarják a palettát, ezzel megcélozva a tehetősebb vendégeket.
A Bloomberg szerint 2017-ben az országba látogatók száma 10 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest.
Számuk 27,2 millió volt, és összesen 14,5 milliárd euró bevételt generáltak.
2016-ban a turizmus GDP-hez való hozzájárulása 18,6 százalék volt. Egy londoni elemzőcég szerint ez a szám tíz év alatt elérheti a 23,8 százalékot.
Azonban előreláthatóan hiába éri el a görög turizmus 2021-re az évi 36 millós látogatószámot, és a 20 milliárd eurós bevételt, költeni is kell a turizmusra, nagyjából évente 6 milliárd eurót.
Éppen ezért kulcsfontosságú, hogy nem feltétlenül a turisták számának a növelése a jó irány, hanem a bevételek növelése, ugyanis a látogatószám emelkedése biztató, de a beáramló pénz ezzel nem egyenesen arányos.
Volt olyan év, amikor 1,2 millióval többen látogattak az országba, de a bevételek csökkentek.
Retsos szerint a hozzáadott érték növelése elsősorban az infrastruktúra fejlesztésével érhető el. Több hotelt kellene nyitni, és korszerűsíteni kell a kikötőket, reptereket. Ez hangsúlyosan igaz a nem athéni területekre,
ahol sok helyen még a 60-as éveket idéző állapotok uralkodnak.
A bürokrácia mellett további hátrányt jelent a cégek túladózatása, és a nemzetközi vállalatok a gazdasági légkört még mindig bizonytalannak érzik.
A szervezet vezetője szerint a társasági adónál sokkal nagyobb baj a magas áfa, amely miatt Görögország más államokkal szemben versenyhátrányban van. Az áfa mértéke az éttermekben 24 százalék, a hotelekben 13 százalék. Korábban ezek az értékek 13 és 6 százalék voltak.